image.jpg
IMG_1522.JPG
Skärmavbild 2015-01-15 kl. 17.15.19.png
DSC_0653.JPG
17-ford-super-rear-876.jpg
image.jpg

Författare Ämne: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94  (läst 13101 gånger)

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« skrivet: maj 25, 2015, 13:44:47 »
Hojt!
Tog med mig HenkeS för 2 veckor sedan och köpte en prima skeva i Umeå av en kepspojke som hade haft den i 4år varav den stått de två senaste åren.
Han hade "gått igenom bilen" och kört den genom besiktningen UA (okej nästan, ett bromsljus funkade inte men det räknas ju inte :P) men mycket tyder på att han hade med sig en ölback eller en rejäl smörgåstårta då jag efter köpet hittat mycket som känns lite tveksamt, några saker som dykt upp är läckande retur till tanken, total jävla death wobble liknande syndrom i typ 60km/h, vindrutetorkarna fungerar bara om man håller in vredet på max. Men vad gör det mig när den är besiktad, jag har ju ingen press på mig att fixa det  8)

Det jag hunnit med sedan jag köpte den är dels att få turbon att ladda. När jag köpte den var slangen från vakuumpumpen av så jag lagade det utan större framgång då pumpen är sopslut... Så det vart till att riva bort wastegate klockan och bygga om den till manuell, samt plugga egr skiten. Så nu laddar jag lämpliga 0.7bar och bilen går som en raket så länge man inte håller på vobbla av vägen.

Har även hunnit med att montera laddtrycksmätare och EGT mätare för att hålla lite koll på motorn, dock är det en jävla redneck montering på dessa just nu då jag inte vet hur jag vill ha dem för att inte dom ska vara mitt i synfältet. Tips mottages gärna på lämplig placering

En sak som står högt på prioriteringen just nu är att flytta fram PMD/FSD till grillen så den inte brinner upp då den enligt honom var bytt för ca 200mil sedan. Samt att jag beställt 3 meter 3" och diverse böjar då avgassystemet hade sett bättre dagar samt att downpipen liknar en gammal griskuk

Passade även på igår att dra på ramen ett varv Carosol body spray då den såg för jävla tråkig ut innan

Det här är min sjätte pickup, har tidigare haft 2st 2500 med 6.2d en cheyenne som jag byggde turbo på och en starcraft som bara piffades upp och såldes. Har haft en sunkig c10 med en olds 350 för några år sedan och förra sommaren så hade jag en hyffsat fin k20 med 6.2d som jag tuffade runt med på eldningsolja  :D Innan jag hade k20'n så hade jag en Dodge ram 2500 5,2magnum som jag köpte med rasad fördelningslåda, den fick sedan ny f-låda, 33x12,5 på 10x15 och en 3" höjning. Sedan såldes den i tillfällig sinnesförvirring som jag fortfarande ångrar :P

Bilder är det snålt om men nu när jag har den här tråden kanske jag får för mig att fota lite mer  ;)
« Senast ändrad: maj 25, 2015, 13:46:40 av Erikzon »

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2015, 13:48:29 »
Sportratt och FSD Cooler  :D

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2015, 13:53:26 »
Rent occulärt ser den rätt fin ut men skenet kan så klart bedra. Du lär ha en del med Panzaa på forumet att snacka om...

Allvarligas är väl wobblet. Har du kollat leder och bussningar till a-armarna? Även lager och däckstryck, hjulinställning kan vara av intresse.
Skönt att den är besiktigad jallafall.

Tja och välkommen btw!



/Teo

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2015, 14:10:12 »
Såklart ser den ju bra ut på bild! Båda sparklådorna är lite ventilerade i bakkant men är nog ingen konst att laga bara man får tag i rätt färg för att lacka sedan.

Jag och HenkeS kollade lite snabbt på styrlederna igår och det är inget glapp där som går gnälla på, kvar är att kolla spindlar och toe. Just nuär allt så svårt då jag bara har en hand att använda då morakniven gick till attack på jobbet för ett tag sedan vilket resulterade i lite sykunskap i muskeln för tummen.

Gluttade igenom panzaa's tråd och han har nog större planer för det färdiga skicket än jag  8)

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2015, 14:21:47 »
Illa med handen. Bra dock med tvåfärgat när man ska rostlaga. Lättare att få till lacken då...

Här har du en bra tråd...

http://www.pirate4x4.com/forum/chevy/1096039-sased-chevy-death-wobble.html
« Senast ändrad: maj 25, 2015, 14:24:59 av Teo »

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

HenkeS

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • My Wife Yes. My Dog Maybe. My Dodge?...NEVER!
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2015, 18:25:21 »
Illa med handen. Bra dock med tvåfärgat när man ska rostlaga. Lättare att få till lacken då...

Här har du en bra tråd...

http://www.pirate4x4.com/forum/chevy/1096039-sased-chevy-death-wobble.html



tråkigt däremot att den tråden handlar om en bladhängd dana 60   :P (och dessutom en dually bil)
har som ingen likhet alls med 8.25 ifs framvagn. 
MOPAR

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2015, 18:42:54 »

tråkigt däremot att den tråden handlar om en bladhängd dana 60   :P (och dessutom en dually bil)
har som ingen likhet alls med 8.25 ifs framvagn.

Doh!

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2015, 19:54:09 »
Läste också tråden och fann väldigt lite matnyttigt. Men du försökte ju iallafall Teo 😉

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2015, 19:56:30 »
Nä det var ju 2015 års felsteg (än så länge...). Skulle kolla armen från snäckan i alla fall (pitman motsv, hur det nu ser ut på de där IFS:erna)

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

HenkeS

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • My Wife Yes. My Dog Maybe. My Dodge?...NEVER!
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2015, 20:20:19 »
Nä det var ju 2015 års felsteg (än så länge...). Skulle kolla armen från snäckan i alla fall (pitman motsv, hur det nu ser ut på de där IFS:erna)
Ta de med ro å en kall.
På chevorna brukar de vara hjälpstyrarmen som blir glapp. De med ifs framvagn.
Något Tommy skulle börjat med är skämma bort framvagn med lite fett som steg 1
Såg ju inte ut som orginal lederna sett fett sen 95
MOPAR

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #10 skrivet: maj 25, 2015, 20:34:27 »
Nu skall vi inte vara såna! Finns en jävla massa bilder på när jag slipar, blästar, målar inen jävla evighet.
Finns även ändlösa svordomar om kepsflockmongot som ägde bilen innan mig.
Kul med en till 6,5TD! Kör som en jävel

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #11 skrivet: maj 26, 2015, 10:16:20 »
Det var ju ingen kritik du fick av mig panzaa, menade ju att ditt bygge är betydligt mer ingående och seriöst. Jag å andra sidan har ju bara planer på en hyfsat bra Daily driver

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #12 skrivet: maj 26, 2015, 10:22:43 »
Oavsett hur kexiga truckarna visat sig vara efter köp känns det bra att de hamnar i en byggtråd och således "räddas".

Hur var det, laddade inte turbon alls när du köpte den?

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #13 skrivet: maj 26, 2015, 10:36:28 »
Hur gör du med laddtrycksmätare? Hur sker installationen? Vill sätta en även på min då mitt utjämningsrör var rötet (lagat hjälpligt nu). Undrar om turbon verkligen laddar som den skall.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Chevy 1500 silverado 6.5TD 4x4 -94
« Svar #14 skrivet: maj 26, 2015, 12:49:33 »
0.7 visste inte att man körde så lite på en diesel:) jag säger som vanligt plugga wgn å låt turbon jobba ;) vänta tills du kommer upp till 3 bar å över så ska du få se på något som rör på sig ;) haha

Men hoppas du är nöjd med bilen å du får den som du vill när du är klar :)