IMG_1113.JPG
IMG_20150405_153131.jpg
ImageUploadedByTapatalk1436022959.683941.jpg
image.jpeg
20161015_110134.jpg
IMG_E6044.JPG

Författare Ämne: Dodge RAM 1500 5.7L HEMI  (läst 17232 gånger)

oharaldsen

• Junior
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Dodge RAM 1500 SLT QUAD CAB -03
    • Visa profil
SV: Dodge RAM 1500 5.7L HEMI
« Svar #105 skrivet: april 08, 2016, 20:52:15 »
Var förbi en Dodge verkstad idag och troligtvis så rör det sig om en hydralisk lift som bråkar vid kallstart.
Bytte olja i Amalie 5W20 med en Lucas Oil Heavy Duty Oil Stabilizer additiv, får se om det gör nån skillnad imorgon
när den stått över natten, passade även på att köra nästan 20mil så nya oljan och additivet skulle få chans att smörja upp
och komma åt alla krokar och hörn i motorn.

« Senast ändrad: april 09, 2016, 18:36:49 av oharaldsen »

oharaldsen

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: april 09, 2016, 18:44:27 »
Testet idag gick faktiskt riktigt bra, den låter fortfarande lite grann - men till skillnad från innan
så låter det inte "klonk", utan "ping". med ytterligare ~5% blandning i oljan kanske det blir ännu mindre.

Efter massa googlande och tittande på Youtube bestämde jag mig även för att testa denna..

kommer göra enl. följande video:
Small | Large

MarkusJH

• Senior
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: april 09, 2016, 19:09:21 »
verkar grym ju
-05 raydoh 4x4

oharaldsen

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #108 skrivet: juni 17, 2016, 20:06:14 »
Hejsan!

Dags för en liten update igen, händer inte så mkt just nu - men lite har dock hänt..

Spolade motorn 2ggr på en vecka i maj (3 oljebyten/varav två med seafoam)
motorn går jämnare och låter lite mindre, sen har den inte druckit någon olja alls efter detta.
vevhusventilationen ser också mycket trevligare ut (kan även vara vädret, varmare klimat ger mindre
kondens i dem övre delarna av motorn.)

Sedan har jag bytt "avgas" ventilen för EVAP systemet, dock kvarstår problemet - någonstans spökar det,
och jag börjar misstänka att den suger luft i någon slang.

Sen har jag hittat att insugspackningen vid cylinder 7 inte håller riktigt tätt, vilket förklarar lite ventil ljud vid
gaspådrag samt att den ibland även går lite ojämnt, hoppas EVAP läckages även beror på detta.

Det som också är kvar är att köra seafoam genom insuget och rensa upp ev. skit som ligger där inne.

Backkameran är också monterad, dock inte helt inkopplad fick den sista kabeln som behövdes i veckan,
så om vädret tillåter kommer den kopplas in under helgen.

oharaldsen

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: juni 21, 2016, 20:23:29 »
Upptäckte i helgen att det luktade bensin i och runt bilen, kunde även ganska snabbt konstatera¨
varifrån läckaget kom ifrån, och när det ändå ska läcka varför inte göra det på det absolut jävligaste
tänkbara stället... jo nämligen framröret, bakom motorn inklämd mot torpedväggen och en massa
andra slangar, rör och kabelhärvor.

fick långt om länge tag på en sån där "Quick Connect" verktyg för att ta isär främre bränsleröret.

så här såg det ut...

Och efter mycket slit så vart det såhär!

oharaldsen

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #110 skrivet: juni 22, 2016, 23:19:49 »
Hejsan igen,

Dags för en liten update till!

Jag har gett upp på dimljusen, i alla fall för tillfället - ett sånt jädrans jobb för att få dit två dimljus.
så jag beslutade mig för att köra samma honeycumb nät som jag använder i stötfångaren.

Resultatet, blev ganska bra tycker jag - lösningen.. intressant, men fungerar =)

Fronten

Högersida.

Plastic padding för riktigt bra grejer att ha hemma =)

oharaldsen

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #111 skrivet: juli 24, 2016, 22:49:45 »
Dags för en liten update nu med semester tider och allt.

Vatten läckage
För ett par veckor sedan när det regnade som värst upptäckte jag en "mindre" pöl inne i bilen
och det visade sig ganska snabbt att bakrutan läckte som ett såll, gjorde några försök på att
täta enbart lister osv. men det blev att täta igen hela fönstret, så nu går det inte att öppna bakrutan =)

Kupé fläkten och avfuktare fick jobba hårt för att då allting tort, inget ont som inte har något gott med
sig - fick ju fixat läckaget ganska snabbt och var hemma när det hände. sen har man fått riva lite
och titta hur det ser ut under mattan också. bra information för framtiden.

Målade bromsok
Nu när sommaren har kommit så bara måste man ut och greja, det finns liksom ingen hejd på det!

En av sakerna som stått på menyn är att måla bromsok och spacers, inget rött och flashigt utan
det blev gammal hederlig svart färg!

Stötfångaren
Stöt fångeren började bli lite ful och släppte färg på innerkanten, trodde jag och började gräva i det.
vilket jag ångrade ganska snabbt. då det visade sig att epoxin var det som hade släppt.

Så här såg det utan innan (Vänster sida)

Men.. allting går att lösa och det gjorde jag, andra sidan gick mycket smidigare än den första..
man lär sig av sina misstag! och nu vet jag varför jag inte fick tid dimljusen - stötfångaren är inte
original utan påbyggd med ett epoxi lager över.

Och så här blev det!

htt

Passade även på att lacka lite trösklar, dem hade fått lite stryk över årens lopp

Blir att köpa skyddsfilm och lägga på trösklarna så dem inte blir fula igen.

Målade stolsben
Sen har jag länge funderat på att göra något åt stolsbenen, dem var rätt risiga och började
få lite rost på sig här och där, så jag slutade fundera och gjorde något åt det istället.

Och resultatet blev ruggigt bra.

Och än är inte sommaren över, på återseende!

Gurra

• Veteran
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
« Svar #112 skrivet: juli 25, 2016, 14:01:17 »
tjüsigt! Härligt med semestertider man får mycket gjort.  :)
A dyslexic walks into a bra.

MarkusJH

• Senior
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: juli 25, 2016, 18:04:09 »
snyggt, allt ligger i detaljerna ;)
-05 raydoh 4x4