Bork.jpg
IMG_6515.jpg
image.jpg
image.jpg
P5150015.JPG
image.jpg

Författare Ämne: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt  (läst 133392 gånger)

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« skrivet: januari 07, 2015, 00:49:41 »
Mors! 

Köpte bilen i våras för att ha en vettig åkbil till träffar, lek och att ha nått att transportera mina 2-hjuliga leksaker med.
Summa summarum blåste den förra ägaren mig rejält. Han hade pundat ned det mesta som gick att punda ned.
Han tyckte det var kul med el, varpå han hade slitit sönder större delar av originalstammen och ersatt det med allt ifrån högtalarkablar till hängsäkringar lite varstans.

7kg kablar utrivet senare så har jag fortfarande inte fått ordning på allt. Baklysen, positionsljus fram, stereo mm. funkar fortfarande inte. Tanken är att göra om mkt av hans punderier. Slet även bort hans vidriga stacks, sidesteps och rackliga flaklock.

Lyfte flaket så sent som denna vecka för att se hur den såg ut under. Inte bra är väl min snabba bedömning. Primärbalkarna är rejält gravrostiga, men godset är tjockt så det hoppas jag få ordning på. Sekundärbalkarna bak ser sämre ut.

Planen so far:

- Dra om all el till flak, förpump mm.
- Blästra ramen från hytt och bakåt.
- Nya stötdämpare bak.
- Nya flakbalkar, blästra undersida flak.
- Bygga nya flakbågar.
- Bygga sidesteps.
- Byta alla bussningar i bakvagnen.
- Byta styrleder, spindelleder mm (tvärslut)
- Blästra undersida dörrar, mm
- Byta vä framskärm.
- Montera och lacka in bushwackers.
- Nya däck.

Hade tänkt ha bilen klar till i vår, men har en massa andra leksaker och ett hus att bygga på så det får nog skjutas på ett år minst.
Postar hur projektet framskrider löpande :)

FastechDuramax

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 632
  • Silverado Duramax - 503bhp 1302Nm
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2015, 11:16:47 »
Det vill vi gærna følja! :)
Silverado Duramax 2500 - 503bhp 1302Nm
EGR Delete, Cat delete, 5" straight MBRP exhaust, 3" downpipe, Dirty Hooker Diesel intake, EFI-Live by Idaho Rob.

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2277
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2015, 12:10:05 »
Snygg tjeva! El är jobbigt men skönt att få det gjort. Gjorde precis en bakramsrenovering själv vilket var lite att pilla med men fasen vad det känns skönt efteråt.

Ett tips: Den bästa rostlösaren som finns är äppelcidervinäger. Om du blästrar och den får stå lite kommer ytrosten att komma snabbt men precis innan du ska slänga på antirostfärg på rambenen så duscha på äppelcidervinäger så löser det upp ytrosten, skölj av, torka och lacka snabbt.

Willys har 1-litersflaskor äppelcidervinäger för 10:- styck.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2015, 14:37:31 »
Ser ju riktigt bra ut annars, hade inte trott de där va nån haschpulka.
Är de där hjulen 33"?
Tips ang elen är att dra om elen till förpumpen. Antingen köpa nytt kablage och oljetrycksgivare. Eller dra en ny egen matning som är relästyrd från tändningslåset..
Jag har gjort det första alternativet på min för att undvika bygga på med hemmabyggen. Sen bytte jag även pumpen i förebyggande syfte.

Går att få tag på billiga grejjer på ebay om du söker på;
*Oil Pressure Switch Connector HANDY PACK HP4480   (- kablage)
*BWD S4088 Engine Oil Pressure Switch - Oil Pressure Light Switch     (-oljetrycksgivare)
*GM 25117340 Electric Fuel Pump EP309   (-förpump)

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2015, 16:28:16 »
Skenet kan bedra :)
Jävligt kul med ett nytt forum för likasinnade. Kan posta lite bilder senare på förra ägarens hantverk, man blir smått stum.
33" mudders som tyvärr fått en del stryk då förra ägaren aldrig ställde in framvagnen efter höjningen.
Någon för övrigt som vet om man klarar av att höra framvagnsinställningen själv efter att man bytt alla delar i framvagnen?
Vad körde su för färg Teo på ramen?

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2277
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2015, 16:44:46 »
Vad körde su för färg Teo på ramen?

Jag körde Eastwood rubberized rust encapsulator. Går att köpa på ebay från UK. Blev kanon men finns säkert annat också.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2015, 18:42:36 »
Flådigt!

Sökte på ebay, men hittade inget för spruta/pensel. Säljs det endast på sprayburk?

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2277
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2015, 18:51:14 »
Flådigt!

Sökte på ebay, men hittade inget för spruta/pensel. Säljs det endast på sprayburk?

Jupp. Och det funkar skitbra. Annars finns ju POR-15 för pensel.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2015, 19:14:48 »
Jag köpte underredsmassa på biltema, 1l tuber med skruvlock och en spruta till kompressorn när jag gjorde ordning min under, blev ett tjockt hårt lager och ser ut som nytt fortf.

Lundberg

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Hade en pickis. Inte längre :(
    • Visa profil
    • www.fraden.se
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2015, 21:29:24 »
Körde underredemassa under list på min pickis innan jag målade om den.

Body menar jag.

Smidigt med spruta.

Måste justera hjulinställningen på min Dodge jag också.
Äter ytterkant på däcken.
Får bli en smidig "toe-justering".
Kör: VW Caddy 2.0 SDI -05, Volvo XC70 AWD D5 -07, Husqvarna Rider 213C -14, Volvo BM650 -75, Sandströms 460 Basic (30hk yamaha) -14.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #10 skrivet: januari 08, 2015, 07:06:42 »
Tack för tipset SkaD!
Gjorde en fullösning i somras bara för att få igång bilen. Satte ett separat relä till förpumpen med dragström från positionsljuset, men nu när allt detta lagt av (idioten) hade satt relä på relä på relä har även den lagt av. Måste som sagt försöka på ordning på originalreläboxen och klippa bort hans gamla dynga.

hur gör man en framhjulsinställning själv? Bara gjort på polarens jobb tidigare (inte tillgång längre) där vi har riktlaser?

Lundberg

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Hade en pickis. Inte längre :(
    • Visa profil
    • www.fraden.se
Kör: VW Caddy 2.0 SDI -05, Volvo XC70 AWD D5 -07, Husqvarna Rider 213C -14, Volvo BM650 -75, Sandströms 460 Basic (30hk yamaha) -14.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2015, 08:12:50 »
Utlovade ju lite fler bilder. Det var inte bara el han var bra på, tydligen en jävel på att bygga avgassystem var han också :o

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #13 skrivet: januari 08, 2015, 08:13:18 »
Ehh

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #14 skrivet: januari 08, 2015, 08:13:53 »
Snyggve..