2015-05-30 13.44.58.jpg
IMG_1584.JPG
12388159_10153370130153215_1596617582_n.jpg
image2.JPG
image.jpeg
image.jpg

Författare Ämne: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt  (läst 223789 gånger)

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #780 skrivet: maj 09, 2017, 17:01:18 »
Ja vfan vill ju bli klar innan säsongen är över  ;D
Höjning bak kvarstår som bekant. Sjukskriven nu och ett tag framöver så vi får se om jag hinner få ihop trucken.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #781 skrivet: maj 09, 2017, 22:29:51 »
Äntligen.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #782 skrivet: maj 10, 2017, 14:58:11 »
Tillbaka på fast mark efter 7 månaders renovering.

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #783 skrivet: maj 10, 2017, 15:36:51 »
Härligt! Skaren upp i häcken också eller ska du truqua carli-style?

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #784 skrivet: maj 10, 2017, 18:30:48 »
Ha! Nädå den skall upp i räva imorn kväll. Skiljer 8 sang fram/bak nu. Har block, hängslen, dämpare och fjädrar som skall monteras.
Ser helt retard ut nu

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #785 skrivet: maj 29, 2017, 21:34:46 »
Mors
Trucken gick igenom med blankt papper i förra veckan. Mindre kul dock att generatorn rasade på vägen hem.
Den gamla som suttit på bilen sen jag köpte den för 3,5 år sedan har alltid funkat bra. Laddningslampan tändes och jag mätte upp noll spänning från den gamla. En ny införskaffades och monterades i onsdags förra veckan (ej org, utbytes). Den nya gav först för låg laddning innan vi upptäckte att ett av mina gamla batterier var paj (sitter 2 i). Det hade svällt och läckt batterivatten. Generatorn gick jävligt varm när det gamla batteriet satt i, men tempen sjönk direkt när det nya kommit in.
Körde en offroadträff i helgen med lite lera, enkel motortvätt efteråt, ingen högtryck i generatorn mao.
Skulle ut och köra idag när laddningslampan återigen tändes. Mätte 0 spänning från nya generatorn.
Vad fasen kan ha gått fel?
Mig veterligen sitter laddningsregulatorn i generatorn?

Inte fan kan generatorn rasa för att den får lite lervatten på sig?

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #786 skrivet: maj 29, 2017, 21:37:02 »
Generatorn

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #787 skrivet: november 15, 2017, 22:33:15 »
Dags att rycka ur spisen ur gamla Evert.
Topplockspackningen rasade och jag trodde i min naivitet att det var allt.
Icke!

Topparna är helt rökta, spruckna och jävliga.
Det värsta är dock skador på 3 av 8 kolvtoppar och ett repigt lopp på cyl nr 3.
Funderar på om spisen ens är värd att rädda?

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #788 skrivet: november 16, 2017, 00:30:53 »
Dags att rycka ur spisen ur gamla Evert.
Topplockspackningen rasade och jag trodde i min naivitet att det var allt.
Icke!

Topparna är helt rökta, spruckna och jävliga.
Det värsta är dock skador på 3 av 8 kolvtoppar och ett repigt lopp på cyl nr 3.
Funderar på om spisen ens är värd att rädda?

Pung! Men nu när resten av truquen är så fin är det väl på sin plats med en piffig murkla å. Borde väl gå att hitta en sån i hyggligt skick (granaths bildelar el motsv) placera den på en pall, knäppa upp en julöl och fixa till innan du klämmer i den.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #789 skrivet: november 16, 2017, 20:57:02 »
Fan va surt, stoppa i nå bättre när du åndå håller på...  :-[
A dyslexic walks into a bra.

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #791 skrivet: november 17, 2017, 19:14:00 »
Jag må vara partisk men finns nog bara en motor som är värd att stoppa i för rimliga pengar. En 12 ventilers cummins från 89 - 98.

Rnda problemet är väl att para ihop den med din låda men det finns massor med folk som stoppat en cummins i en cheva.
A dyslexic walks into a bra.

FastechDuramax

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 632
  • Silverado Duramax - 503bhp 1302Nm
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #792 skrivet: november 20, 2017, 10:46:29 »
Nær du lagt ner så sjukt med jobb på resten av trucken så ær detta ett gyllene tilfælle att uppgradera motor till något bættre!
Jag røstar før att du lægger i en Duramax (eller Cummins), tror bara det ær billigare att hinka i den Duramax drivlina.
Silverado Duramax 2500 - 503bhp 1302Nm
EGR Delete, Cat delete, 5" straight MBRP exhaust, 3" downpipe, Dirty Hooker Diesel intake, EFI-Live by Idaho Rob.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #793 skrivet: november 21, 2017, 10:26:25 »
En cummins kostar satfläsk och femtio  :-\
Det verkar vara uselt utbud i Sverige med beggade eller renoverade motorer.
En konvertering om jag gör allt själv till en cummins eller Duramax landar på över 100 rök, ngt jag inte har ekonomi för.
Oklart om mitt block ens går att rädda..

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #794 skrivet: november 21, 2017, 11:08:40 »
En cummins kostar satfläsk och femtio  :-\
Det verkar vara uselt utbud i Sverige med beggade eller renoverade motorer.
En konvertering om jag gör allt själv till en cummins eller Duramax landar på över 100 rök, ngt jag inte har ekonomi för.
Oklart om mitt block ens går att rädda..

Men hitta en friskare 6.5:a då från granaths eller USA-bildelar eller vad dom heter. Borde man kunna få för en tia. Då kan du passa på att fräscha upp motorrummet och främre/inre sektionen på ramen som man aldrig annars kommer åt samt piffa till murklan innan montering.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.