ImageUploadedByTapatalk1432939376.444721.jpg
IMG_8540.JPG
WP_000228.jpg
IMG_3566.jpg
bronco 3.jpg
image.jpg

Författare Ämne: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt  (läst 157778 gånger)



Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2282
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #812 skrivet: november 24, 2017, 11:14:16 »
Jag har precis slängt ut lite krokar till div folk om en frisk 6.5:a. Finns säkert ett gäng bara man vet var man ska leta. Funkar båtblocken eller är det mycket som skiljer i marinmotorerna förutom limpor, mm?

Kanske kan testa att ringa till www.enghsmotor.se och kolla. Han kanske har motorer som ligger eller vet vart man kan få tag på.
« Senast ändrad: november 24, 2017, 11:25:44 av Teo »

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Erkanders

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #813 skrivet: november 24, 2017, 13:18:57 »
På bensinmotorer så brukar kamaxeln vara annorlunda i båtar, förutom limpor och sådant.
Gissar att en marinmotor går bra att stoppa i trucken :-)

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #814 skrivet: november 26, 2017, 19:15:55 »
Beggad motor borde gå för 20-25 tusen, sen finns det converterings adapterplattor att köpa i USA ifall du vill behålla din låda, fast har du en th700 så vet jag inte hur länge den överlever, lägre varv och högre vrid på en cummins.
Advanced adapters säljer adapterplattor för converteringar.

Lite pill att få mätarna att fungera säkert men motorn behöver inte mer än spänning till startmotorn och solenoiden på pumpen för att gå. Men det är ju bra att få med kabelhärvan, sitter ju ett värmeraster i insuget för kallstarter.
Jag menar en 89-98 motor, 6bt, 12 ventiler.

https://www.blocket.se/vasternorrland/Cummins_5_9_Motor_76368603.htm?ca=11&w=3
A dyslexic walks into a bra.

Erkanders

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #815 skrivet: november 28, 2017, 16:41:03 »
Finns en 6.2 årsmodell 91 i Gävle såg jag nu.
Dit är det inte långt för mig, för dig vet jag inte.
7000:-

Jim

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
    • Sisjönsmarin
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #816 skrivet: december 03, 2017, 13:32:25 »
E de så svårt att få tag i en motor asså? Mitt tips är att hålla dig till en 6,5 turbo för att minimera jobbet och ev problem.
Du bör nog även skrota din gamla insprutningspump och spridare, dom ligger troligen bakom en del skador.

Det går inte få hem nåt rimligt från USA?
Chevrolet k2500 -93 6.5td

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #817 skrivet: maj 26, 2018, 23:14:00 »
Sorry för sent svar. Blev en totalrenovering av gamla spisen.
Den sitter i trucken sen en månad, men som småbarnsfarsa hinner jag aldrig skruva klart.
Postar ett par bilder inom kort.

Stefan

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 301
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #818 skrivet: maj 26, 2018, 23:51:29 »
 8)

jk

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #819 skrivet: november 24, 2019, 14:42:09 »
Hur går det med dina truck? /nyfiken truckbeundrare :P