ImageUploadedByTapatalk1421422376.630479.jpg
IMG_0345.JPG
image.jpeg
2015-04-02 11.23.03.jpg
20140206_100731.jpg
image.jpg

Författare Ämne: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt  (läst 152381 gånger)

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #300 skrivet: oktober 21, 2015, 23:39:46 »
Här kanske är något. http://www.swedol.se/bs-15160.html

A dyslexic walks into a bra.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #301 skrivet: oktober 22, 2015, 08:25:21 »
Skulle få tummen ur och beställa skärmbreddare till trucken nu.
Har handlarna på ebay knarkat finskt bly avseende frakten, eller är det bara ett försäljningstrick?
1500-2000 spänn för ett fullt set, men 600 dollar i frakt?!

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #302 skrivet: oktober 22, 2015, 11:21:20 »
Skulle få tummen ur och beställa skärmbreddare till trucken nu.
Har handlarna på ebay knarkat finskt bly avseende frakten, eller är det bara ett försäljningstrick?
1500-2000 spänn för ett fullt set, men 600 dollar i frakt?!

Jag brukar leta reda på en 20 st av vad jag vill ha och sen jämföra frakten. Kan skilja sjukt mycket.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #303 skrivet: november 01, 2015, 20:59:33 »
Jagar läckage nu från trucken. Har pissat lite revir under renoveringen i garaget.
Ser ut att komma från oljekylslangarna. Trågpackningen till lådan, mellan motor och låda (fucking great..), samt vid utgående axel från lådan.
Slangarna och trågpackningen är ju "bara" att köpa nya och ersätta, men hur fan bytes de andra?

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #304 skrivet: november 01, 2015, 21:04:47 »
Bild på slangar och mellan motor/låda

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #305 skrivet: november 01, 2015, 21:06:38 »
Kardan med stänk på avgaseriet

SJP

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #306 skrivet: november 01, 2015, 21:41:56 »
Ja stefan runt utgående på växellådan kanske går att byta på plats bara man plockar ned kardanen beroende på typ, men mellan växellåda & motor är det ju ett dera stefan runt ingående axel på växellåda eller bakre huvudtätning på motorn, beroende på om det är atf eller motorolja, i vilket fall gör man inte något åt det utan att plocka ur växellådan. (för mycket olja i växellådan ser spiller ockå ut mellan låda och motor och ser ut som läckade där, men det har du väl koll på antar jag?)

Säker på att det inte rinner ned ovanifrån?

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #307 skrivet: november 02, 2015, 12:13:59 »
Läckan vid korset efter fördelningslådan är nog inga problem, känn efter glapp i slipyoken tror det ska sitta en bussning där i och byt packningen i ändan. Du får kanske ta loss själva struten. Det är väl en np241 flåda du har.
Trågpackning kan du ju köpa så kan du byta filtret och få ny olja i lådan på en gång.
Skit i läckan mellan låda motor, se det som rostskydd om du kan...  8)
A dyslexic walks into a bra.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #308 skrivet: november 02, 2015, 17:04:17 »
Tack för tipsen!

Hittar ju fasen ingen trågpackning till lådan vare sig på Hanssen eller Ã…bergs. Är jag blind?
Regnr är GMB340.

Slangarna till oljekylarn kostar ballefjong. Funkar det att köra med ett koningsverktyg på vardera sidan rören och köra slang däremellan, eller måste man ha pressade kopplingar?


SJP

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #310 skrivet: november 02, 2015, 18:17:51 »
Tack för tipsen!

Hittar ju fasen ingen trågpackning till lådan vare sig på Hanssen eller Ã…bergs. Är jag blind?
Regnr är GMB340.

Slangarna till oljekylarn kostar ballefjong. Funkar det att köra med ett koningsverktyg på vardera sidan rören och köra slang däremellan, eller måste man ha pressade kopplingar?

Funkar bra, jag har kört mina oljekyllinjer på det viset. Inte så mycket tryck i kyllinjerna.

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #311 skrivet: november 02, 2015, 18:26:32 »
Jag körde oljefast gummislang och slangklämma och skarvade oljeledningarna på gamla F250´n. Funkade smutt.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #312 skrivet: november 02, 2015, 18:29:30 »
Jag pressade ny slang hos en som servar skogsmaskiner, då är man säker att den inte glider isär iallafall :)

Läckande packbox på vevaxeln går byta utan att plocka växellådan, finns tvådelade packboxar dit vad jag läst mig till på the webb

Kardanen skulle jag inte bry mig om förens det droppar ur struten  8)

Sen ser det ut som du har läckande oljeretur från turbon, det kan ju bidra till all olja under så det skulle jag åtgärda först av allt  :D

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #313 skrivet: november 02, 2015, 21:49:01 »
Grymt! Tack för tipsen. En dum fråga, men hur fasen vet man vilken låda man har?
Skall beställa filter och trågpackning.

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #314 skrivet: november 02, 2015, 22:35:04 »
Det går att goggla sig till bilder, trågen ser annorlunda ut och bultarna är olika till antalen beroende på vilken låda du har.
jag har 4l80e i min -95a. Du har säkert samma ?