20171124_202845.jpg
Image00005.jpg
image.jpg
WP_20160907_19_46_59_Pro.jpg
image.jpeg
IMG_0345.JPG

Författare Ämne: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt  (läst 203691 gånger)

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #555 skrivet: januari 31, 2016, 19:22:23 »
Funkar ju att köra original annars så slipper man fortsätta att knarka till allt i kabelväg.
Ny oljetrycksgivare + kablage från ebay kostar knappt nånting och då vet man att det funkar som det är tänkt.
« Senast ändrad: januari 31, 2016, 19:24:47 av SkaD »

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #556 skrivet: januari 31, 2016, 19:23:43 »
Riktigt snyggt med durkplåten på sidorna av flaket.
Hur fasen gjorde du för att få rakt och snyggt kapat på så lång sträcka?
Jag har tidigare försökt kapa i durkplåt men det blir bara fransigt och fult när jag ska göra på stora ytor.

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #557 skrivet: januari 31, 2016, 19:28:22 »
Ok, men har inte en susning vad jag skall köpa.
Först slitsa med vinkelslip, sen körde jag med tigersåg.

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #558 skrivet: januari 31, 2016, 19:35:47 »
Ok, men har inte en susning vad jag skall köpa.
Först slitsa med vinkelslip, sen körde jag med tigersåg.

Fy fan, tigersåg, jag e imponerad.
Kan se om jag hitar grejjerna jag köpte så kan du se hur det ser ut på näte


panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #560 skrivet: januari 31, 2016, 20:01:51 »
Tack!

Nu får jag väl stryk för mina idiotiska frågor, men:

1. Lämnar den dragström till separat relä? Problemet är ju att förra ägaren slitit sönder kablaget överallt, inte säkert att jag har ngt att koppla in den på.
2. Vart sitter oljetrycksgivaren?

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #561 skrivet: januari 31, 2016, 20:09:38 »
Har fått lite gjort frånsett min astronomiska okunskap med elen... Om ngn vill hjälpa mig utgår ersättning, ger snart upp.


MarkusJH

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #562 skrivet: januari 31, 2016, 20:13:48 »
snygg bågen blev o durken! blev lite förvånad o undra va du hade över lacken.. tog en liten stund innan jag märkte att de va reflektionen av presenningen haha
-05 raydoh 4x4

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #563 skrivet: januari 31, 2016, 20:17:38 »
Tack!

Nu får jag väl stryk för mina idiotiska frågor, men:

1. Lämnar den dragström till separat relä? Problemet är ju att förra ägaren slitit sönder kablaget överallt, inte säkert att jag har ngt att koppla in den på.
2. Vart sitter oljetrycksgivaren?

När du har oljetryck så har du ström till förpumpen. På de senare modellerna är det via relä och säkring från 94 om jag minns rätt?
Den sitter på blocket under dieselfiltret och är lätt att byta, där ser du även kablaget.
Jag har ju en komplett verkstadshandbok till salu ;) Men annars finns det säkert massor på youtube eller jänkeforum att söka sig till

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #564 skrivet: januari 31, 2016, 20:20:07 »
Blir skitsnyggt det där, vad är det för hål baktill på durken?
Hoppas du har förberett för massa lastöglor, man kan aldrig ha för många fästpunkter om man har tänkt att använda flaket

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #565 skrivet: januari 31, 2016, 20:28:33 »
Tack!

Lacken blev sjukt bra efter polering.
Hålen är till för ytterligare fästpunkt till exempelvis en båge eller motv. Skall bygga en sån sen för last.
Tyvärr inga fler öglor än de 6 originalen, men det går att lösa.

Lägger upp ett litet schema på hur det är gjort idag, jag vet det är bajs.
Problemet är som sagt att förra ägaren har klippt och slitit den kablage och relän överallt.
Går spänningen via oljetrycksgivaren direkt till pumpen? Om inte finns det inget att koppla in pumpen till oaktat givaren.

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #566 skrivet: januari 31, 2016, 20:43:51 »
Nu e inte jag nån expert på det här men förenklat så kan man väl säga att oljetrycksgivaren är skruvad in i motorblocket och jordar via den. I den sitter två stift och eftersom det är en tryckgivare i den så sluter den de båda stiften i kontakten endast med tryck. Så andra änden får 12v att skicka till förpumpen .
Sen går det väl via en styrsignal från pcm .

Här har du ett schema med OPS i mitten.
http://www.dieselbombers.com/attachments/chevy-gmc-6-2l-6-5l/24742d1341158281-95-6-5-dually-oil-pressure-problem-fuel-circuit.jpg




DieselLinus

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #567 skrivet: januari 31, 2016, 20:51:08 »
Oljetrycksgivarn styr strömmen till pumpen och oljetrycksmätaren.
Sen går även förpumpen när du har nyckeln i startläget för att hjälpa till vid start.
Konstigt att du inte har ström på samma ställe som mej? Jag tog dragströmmen till mitt relä vid säkringen till stoppsolenoiden, konstantströmmen är tagen på en av plusplintarna vid säkringsdosan.
Anledningen till att jag ville uppgradera är att oljetrycksgivarn är klen. Visst, jag kunde gjort så den hade varit kvar men endast drivit dragström till mitt extra relä och på så vis inte blivit lika belastad som orginal. Men jag tycker det funkar bra med tändström så den går när man glöder. Har även uppgraderat förpumpen till en Walbro frc-10. Och som sagt, sätter jag tillbaka orginalrelät och tar bort mitt relä så är inget "sönderknarkat".
Chevrolet Silverado 6,5td -95
Chevrolet Van -89
LÃ¥ngmerca
Mb 307d Biltransport
NÃ¥gra lastbils epor och lite traktorer..

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #568 skrivet: januari 31, 2016, 21:16:22 »
Det var absolut ingen kritik DieselLinus, du har garanterat mer koll än mig.
Jag hatar el mer än ngt annat.

Vart sitter stopselenoiden?

Mätte ett par ggr, men får fasen ingen spänning där, bara på konstantspänning på den orangea från batteriet.
Vet faktiskt inte när huvudpumpen får spänning, men det lär ju inte vara när du vrider på tändning.

Om jag nu fattat det rätt, observera att jag är hjärndöd känns det som.

DieselLinus

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Cheva Cheyenne 6,5TD från knark till nått vettigt
« Svar #569 skrivet: februari 01, 2016, 04:53:19 »
Stoppsolenoiden sitter fram på pumpens vänstra sida. På förra sidan har du lagt upp en bra bild på den :)
Säkringen som jag tjuvade ifrån heter "fuel" och är på 20amp. Men någon kanske har varit och lekt där innan dej?
Ganska dumt av gm och bygga en sån lösning som dom gjort, all ström till förpumpen går ju igenom oljetryckskontakten. Iaf var det så på min. Dom borde bara haft oljetryckskontakten bara till dragström för relät ... Jag ville helt utesluta min kontakt då jag plockade isär en och såg hur klent allt var.
Chevrolet Silverado 6,5td -95
Chevrolet Van -89
LÃ¥ngmerca
Mb 307d Biltransport
NÃ¥gra lastbils epor och lite traktorer..