ImageUploadedByTapatalk1454791105.906487.jpg
IMG_06571.png
tyke.jpg
image.jpg
cheva1.jpg
11312872_10203712917254368_8435860849164729124_o.jpg

Författare Ämne: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.  (läst 18465 gånger)

chevypower

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Tjena. Tänkte att det var på tiden att jag skaffar mig en projekttråd om min Cheva Silverado som jag räddat från att dö.

Han som jag köpte bilen av hade aldrig brytt sig om den utan bara ställt ut den brevid ladugården i 6 år för att dö, tid och pengar fanns tydligen inte. Vilket jag tycker är synd på en sånhär trevlig bil.

Såhär såg den ut när jag var och kollade på den första gången: [img=http://forumbilder.se/EC8TM/20150226-200401.jpg]

Jag bestämmde mig efter att ha funderat ett tag för att rädda den. Blev ganska förvånad när jag köpte den, den är fräsch i motorn, startade direkt och gick kanon efter inte ha varit igång en enda gång sedan 2012 och aldrig varit körd sen 2009. Inga miss ljud i drivning eller motor. Gick som en klocka!

Jag slog till direkt, ljudet från v8 dieseln kunde jag bara inte stå emot och att få rädda en sån här bil är enligt mig en god gärning.

Jag har ägt bilen i snart en månad, har hunnit göra endel med den men jag kommer att lägga upp bilder på vad jag har gjort med den och vad jag kommer att göra med den i framtiden :)

Mer bilder kommer imorgon!  Mvh Erik
Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2015, 08:29:29 »
Helt klart en god gärning. Du förevigar ett kulturarv!

Spännande!  8)

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

chevypower

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2015, 00:36:30 »
Det första jag fick göra när jag fick hem bilen var att riva dän tanken som det hade rostat hål i. Det var två små hål i botten på tanken som det droppade bränsle igenom.




Jag försöker att ladda upp mer bilder men det går inte, har försökt på flera sidor men det står att bilderna är för stora. Nån som kan hjälpa mig? Lyckades ladda upp en iallafall, men vill ju gärna visa er hur tanken såg ut före och efter :)


Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2015, 09:03:49 »
Tinypic.com funkar bra

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2015, 10:15:33 »
Jag försöker att ladda upp mer bilder men det går inte, har försökt på flera sidor men det står att bilderna är för stora. Nån som kan hjälpa mig? Lyckades ladda upp en iallafall, men vill ju gärna visa er hur tanken såg ut före och efter :)

Konstigt. Sidan ska anpassa bilderna automatiskt... Får kika på det.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

chevypower

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2015, 00:53:37 »
Tack för tipset Erikzon :)
Teo det är nog inget fel på sidan utan bara jag som är okunnig på sånt här ;) men nu verkar det funka :)

Såhär såg tanken ut när jag fick dän den.



Jag lämnade in den på blästring och vi tätade den med nån sorts plast färg som tål både diesel och bensin. Sen la jag på boddy under för att unvika stenskott som slår hål på lacken så tanken börjar rosta igen.. jag plockade även bort den där plasten som sitter runt tanken, det samlas bara massa skit och vatten där när man kör offroad vilket antaglien är anledningen till att det rostat hål i tanken.

Såhär blev tanken:
Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

chevypower

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2015, 01:23:09 »
Vatten pumpen läckte massa vatten när jag köpte bilen, så köpte en ny och satte dit så nu verkar motorn vara snustorr :)



Sen fick det även bli nya bromsskivor i båda sidor i fram, nya belägg, ett nyttbromsok, en ny bromsledning som var av och en ny styrled på vänster sida.
Jag kan säga som så att de bromsar som satt på bilen var helt skrot, på vänster sida hade slitbanan på skivan gått av så kolven i hade gått in i kylflänsarna på skivan.. och det fanns bara en enda broms som funkade, höger fram. Smörjade upp bromsoket så gick det väldigt fint sen.



Har inte hunnit med bakbromsarna än, har lyft dän flaket och håller på att fixatill bakramen just nu. Var nere i Västervik och hämtade ett flak i måndags (60 mil fram och tillbaka) för mitt flak var som knäckerbröd :/

Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #7 skrivet: augusti 27, 2015, 08:48:43 »
Teo det är nog inget fel på sidan utan bara jag som är okunnig på sånt här ;) men nu verkar det funka :)


Smutt!

Kul projekt. Kommer bli en fin truck det här. Planer på lack? 8)

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2015, 09:45:09 »
Jag ser alla som gör sina tankar fina men jag har en fråga. Är det någon som kör tank sealer i tanken? Det är bland det bästa jag använt på min gamla pv.

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2015, 20:03:52 »
Själv har man plasttank, rostfri på riktigt!  :D
A dyslexic walks into a bra.

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #10 skrivet: augusti 27, 2015, 21:06:33 »
Själv har man plasttank, rostfri på riktigt!  :D
Samma här :D

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2284
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #11 skrivet: augusti 27, 2015, 21:14:47 »
Bakre plast och främre plåt. Var dock fin som fan när jag rev skiten sist.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

chevypower

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #12 skrivet: augusti 30, 2015, 12:10:40 »
Plasttank är helt klart det bästa! Men har man inte det så får man göra det bästa man kan :)

Har som sagt rivit av flaket för att fixa i ordning bakramen samt skära bort bakre trvärbalken och svetsa dit en ny.

Hade rostat ganska bra bakom skärmbreddarna och på andra sidan var det ännu värre.. knäckebrödflakdiluxe.



Vi skruvade dän de bultar som gick, sen skar vi av några och sen tippa vi  flaket och bröt av de sista två. Vi kom inte åt att skära av dem
.. jag kan tilllägga att vi blev ganska svettiga, vi hade inte tillgång till nån maskin ;)


Sådär nu var flaket borta. Tidigare ägare hade krökt bakre delen av ramen så dragbalken stod ut ganska mycket, jag misstänker att dem lyft den med en lastmaskin eller nåt i dragkroken så den böjt sig. Iallafall, nu ska ramen riktas och sen ska en ny tvärbalksvetsas dit. Sen ska ramen slipas ner och allting lackas. Alla lösa delar åker in på blästring :)


Var som sagt nere i Västervik och hämtade ett nyttflak, ena skärmkanten hade rostat, annars var det fint flaket. Tio gånger bättre än det som satt på bilen iallafall :) Nya flaket:


Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

panzaa

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 595
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #13 skrivet: november 02, 2015, 23:18:19 »
Hur har det gått?

chevypower

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Chevrolet Silverado 1500 1989 6.2 Diesel 4x4. räddad från döden.
« Svar #14 skrivet: november 08, 2015, 22:44:23 »
Tjena! Får be om ursäkt för den sega uppdateringen.. men projektet har absolut inte stått still! Här kommer lite bilder på vad som har hänt! :)

Här är bakranen ren och klar för att skäras av:


Nya ramen väntar på att bli ihop svetsad:


Nya bakramen på svetsad och målad med hammarlack (nya bakramen är byggd i 4mm plåt istället för 3mm och fick två extra tvärbaklar)
Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik