20171229_111121.jpg
image.jpg
2015-05-30 12.56.17.jpg
image.jpg
image.jpg
DSC_0418.JPG

Författare Ämne: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005  (läst 55671 gånger)

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« skrivet: september 22, 2015, 18:57:47 »
Tänkte försöka starta en byggtråd då ja har lite planer för denna som ja tänkte dela med mig av.

Jag har länge velat ha en Vit f350 med dubbelhjul, långflak å crewcab och utbudet är minst sagt begränsat här i sverige så när denna dök upp var de bara att slå till,, jag hade igentligen tänkt köpa en med 7.3 liters powerstroke då de verkar finnas en hel del barnsjukdommar med 6.0:an men då tjejen redan kör en höjd 1999 f250 superduty crewcab 4x4 med 7.3 powerstroke så har ja insett att dom inte heller är felfria och nu såhär i efterhand så ångrar jag mig verkligen inte,, framförallt automatlådan i de nyare är en otroligt fin sak som känns mjuk och fin men som i själva verker är en riktig best som verkar tåla allt som man utsätter den för utan att klaga!!
Jag köpte en 2wd modell då jag har planer på att sänka den och de går inte att få dom fyrhjulsdrivna pickisarna så låg som ja vill ha den, sen har jag kommit till insikt att jag inte behöver 4x4, dom är ändå för klumpiga för våra svenska skogar och jag har aldrig haft problem att ta mig fram på vintervägarna här i norr med bakhjulsdrift.
Forden är en xl modell,, dvs ett snikutrustat arbetsfordon som igentligen bara har galonliknande skininredning som är lätt att rengöra, farthållare och ac samt att den är förberedd för en gooseneck trailer med elbroms och kula på flaket.,, den har inte ens elspeglar, elhissar eller central lås :)

De ja har lyckats gör hittills på den är:
Slitit bort svart vinyl på motorhuven å diverse klistermärken.
Bättringsmålat lite svarta detaljer, dragkrok, å dragögglor.
Frächat upp krom kåporna till fälgarna.
Inhandlat en superchips trimbox så man kan läsa felkoder och öka effekten så den orkar hänga av diverse svensonbilar.
Monterat ledramp i stötfångaren.
Monterat en frontläpp från en nyare f-serie pickis.
Monterat en kromgrill.
Lackat frontläppen samt övre delen av stötfångaren fram.
Monterat en sänkningssats från DJM fram.
Byggt om bakre fästerna damt hängarna till bladfjädrarna bak
Tagit bort solfilmen på rutorna.
« Senast ändrad: januari 03, 2016, 11:58:36 av Jonashelin »
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #1 skrivet: september 22, 2015, 18:59:54 »
Så här såg den ut när ja hämta den.
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #2 skrivet: september 22, 2015, 19:02:50 »
Har plockat bort klistermärken å den hemska
svarta räservinylen på motorhuven!, har även sprutat vit plastidip på stötfångaren
« Senast ändrad: september 22, 2015, 19:37:01 av Jonashelin »
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #3 skrivet: september 22, 2015, 19:37:42 »
Fläskig! Blir större fälgar då kan man anta?

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #4 skrivet: september 22, 2015, 21:01:24 »
Fläskig! Blir större fälgar då kan man anta?
Tackar, jo sänkningssatsen från DJM ligger hemma nu och de ska inhandlas 24,5" lastbilsfälgar som ska svarvas ner till 24" och adapterplattor som konverterar till 10 bult måste man ju åxå köpa! Jag vet hur ja vill ha den,, synd bara att de alltid fattas pengar på kontot för att verkställa planerna :p
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #5 skrivet: september 23, 2015, 18:46:21 »
Har just nu ett litet spridarhaveri så pickisen står för närvarande i garaget,, de skall tydligen vara ett av 1000 vanliga fel på denna motorn men nu kunde jag passa på att montera dit 3" sänkningen fram från DJM,, de går inte helt smärtfritt då bilen hunnit gå på salta vägar ett par år så sitter de mesta fast av ett lager med de "gyllene guldet" eller rost som endel kallar de, menmen de går åt rätt håll iaf. Tur man har såpass stort garage så man kan jobba inomhus!
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #6 skrivet: september 23, 2015, 19:00:01 »
Jo det är väl i första hand spridarna och bultarna till topparna som sträcker sig och gör så att topplockspackningarna ger up som är vanligaste problemen med 6.0:an. Finns ju bultkit på ebay man kan slå till på så man slipper den biten senare. Men lite pill och utgifter kan 6.0:an bli en grym motor.

Ja inte minsta bilen att ha inomhus...

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #7 skrivet: september 23, 2015, 19:05:45 »
Var ju en del 6,0 liters med i diesel truck challange så helt värdelösa är de väl inte.  :)
A dyslexic walks into a bra.

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #8 skrivet: september 23, 2015, 21:23:44 »
Jo de finns ju lite fix att förbättra men måste man inte lyfta hytten när man ska byta bultar till toppen? De var sjukt trångt bara att få av ventilkåporna så de lär inte va gjort på 5 minuter direkt :p jo ja såg diesel challenge och ja vart grymt impad av crewcab 6.0:an men ja vart lite besviken på hur dåligt upplägget var å han hade förtjänat en 2:a plats,, tiderna på strippen talade ju sitt tydliga språk men de kändes inte rättvist när endel knapt behövde köra utan tog sig vidare pga tur å inte för att dom fick bra tider :/
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #9 skrivet: september 23, 2015, 21:47:49 »
Hmm vet inte hur långa de är. Och vet inte hur tight det är i Superdutyn men det borde gå..

Small | Large


Bara att byta en i taget...

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #10 skrivet: september 23, 2015, 23:40:44 »
Var ju en del 6,0 liters med i diesel truck challange så helt värdelösa är de väl inte.  :)

Indeed. Dom kan pli riktigt potenta de där.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #11 skrivet: september 24, 2015, 17:52:16 »
Fortsatte att plocka isär framvagnen idag,, har gått rätt långsamt hittils, dels för att ja bara lagt ner nån timme och sen är de så jäkla mkt större storlekar på bultat å annat skit och man är ju tyvärr bara förberred för att skruva i bilar å där är de sällan storlekar större än 19mm, forden har ju bara storlekar kring 28mm i chassit så man får fara runt å låna rätt verktyg,,
Såg föresten att jag har 2" höjningsblock i framvagnen och dom har ja ju verkligen ingen nytta av nu så är det nån som behöver så kan dom säljas för en billig slant,,
De är som lite skillnad på dom nya armarna och jag börjar förstå varför dom kostar som dom gör för deär inga små och lätta saker precis
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 470
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #12 skrivet: september 25, 2015, 23:00:59 »
Roligt att se hur det ser ut på en 2wd då man är rätt nollad på de.
Ett tips är att köpa nån sats med stora ringnycklar på biltema eller jula. Det kommer man långt med :)

Captain Awesome

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Jean Pierre Skogsbär
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #13 skrivet: september 25, 2015, 23:18:15 »

Forden är en xl modell,, dvs ett snikutrustat arbetsfordon som igentligen bara har galonliknande skininredning som är lätt att rengöra, farthållare och ac samt att den är förberedd för en gooseneck trailer med elbroms och kula på flaket.,, den har inte ens elspeglar, elhissar eller central lås :)




Härligt! Det ska va enkelt och lättskött. Bilar idag är annars generellt alldeles för komplicerade och dåligt byggda.
« Senast ändrad: september 30, 2015, 22:41:03 av Captain Awesome »
Pickishangaround

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 6.0 Powerstroke 2005
« Svar #14 skrivet: september 29, 2015, 20:04:56 »
Sådärja,, då har ja äntligen fått ner den på backen fram å även fått lite sportigare hjulvinklar fram så nu kanske den börjar uppföra sig som en bil på vägen istället för en lastbil :p
Här är nån före å efter bild på den :)
« Senast ändrad: september 29, 2015, 20:07:01 av Jonashelin »
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old