Image00025.jpg
IMG_7544.JPG
2015-07-06 18.43.38.jpg
2015-04-09 19.28.57.jpg
20150131_180237.jpg
IMG_0352.JPG

Författare Ämne: Halvljusproblematik  (läst 3643 gånger)

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Halvljusproblematik
« skrivet: oktober 11, 2015, 19:52:23 »
Inte förrän höstmörkret ramlade på märkte jag att mitt halvljus inte fungerar som det ska.

I halvljus-lyktan sitter två lampor, en liten lampa på sidan av reflektorn och en större i botten på den. När jag har halvljuset på lyser endast den lilla lampan, den större ska också lysa vilket är mitt problem. När jag drar på helljuset lyser den större i botten samt mitt vanliga helljus i lyktan ovanför.

Var börjar jag leta efter felet? Det jag kan tänka mig är att det är något relä som smält ihop eller att det är någonting närmre min nednötta ljusspak i hytten som schangserat.

Jag är helt kass på el, har letat lite på forum och YT utan att hitta detta problem. Det handlar om en K20 anno 1987.

« Senast ändrad: oktober 17, 2015, 20:13:27 av Dinky »
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Jonashelin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #1 skrivet: oktober 11, 2015, 20:14:56 »
jag hade börjat med att kolla själva ljusknappen,, de är inte ovanligt att dom smälter ihop och dom går ju att ta isär och se efter,, precis alla elfel som jag haft i mina chevor har berott på justerrattarna eller knapparna
2005 Ford F-350 Super Duty Crewcab Dually 2wd
6.0 Powerstroke 439hp 1011nm
Ett litet urval av de roligare fordonen jag ägt.. http://www.garaget.org/Deora/cars#old

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2015, 20:18:15 »
Ok! Det borde vara lätt att se med blotta ögat om det verkar vara något knas med kontakterna. Ska riva loss panelen.
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2015, 20:38:05 »
Ok! Det borde vara lätt att se med blotta ögat om det verkar vara något knas med kontakterna. Ska riva loss panelen.

Var försiktig, mycket rörliga delar i en sådan knapp :) Min var glapp i kontaktstycket på min förra k20

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2015, 20:46:04 »
Ok! Det borde vara lätt att se med blotta ögat om det verkar vara något knas med kontakterna. Ska riva loss panelen.

Var försiktig, mycket rörliga delar i en sådan knapp :) Min var glapp i kontaktstycket på min förra k20

Tack för tipset, jag ska hantera knippet som en nykläckt fågelunge.
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2015, 20:46:32 »
Idag fick jag tid att riva lite under panelen. Kontaktstycket till min lampspak såg inte alltför friskt ut. Antagligen värt att investera i både ny kontakt och ny multi-strömbrytare? Mitt problem borde ligga där.

Såg även en kontakt under huven som inte såg purfärsk ut som jag tror har med lamporne att göra, kan det se ut så här och fortfarande vara ok i längden? Se bild längst ner.

K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #6 skrivet: oktober 25, 2015, 20:58:04 »
Nja där har det blivit lite varmt ser det ut som... Frågan är hur han innan kopplat in xenonlamporna...

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Erikzon

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2015, 17:43:27 »
Har för mig att det där kontaktstycket är för lyset..
Här har du elschema på bilen, det hjälpte mig när jag gjorde om och monterade relän på hel och halvljus.

http://forum.73-87chevytrucks.com/smforum/index.php?topic=11766.0

Du skulle ju kunna klippa bort kontankten och klämma dit nya kabelskor och sätta dit dem i rätt ordning bara(om knappen i sig är ok) och kanske göra om kontakten på torpeden.
« Senast ändrad: oktober 27, 2015, 17:53:07 av Erikzon »

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2015, 19:38:53 »
Tufft! Den där sidan hamnar bland mina favoriter i webläsaren.

Har beställt ny strömbrytardel nu från ebay men ivrig som jag var glömde jag se till att jag fick med plastbiten som kabelskorna ska sitta i :( De har en sån på Summit med lite kablar i för 18 dollar men den kostar 80 dollars efter frakt och tullavgift.
Som sagt går det bra att stoppa dit kabelskorna ändå. Ska se till att märka upp dem exemplariskt.
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Ledwinka

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #9 skrivet: oktober 29, 2015, 10:15:51 »
Jag gjorde precis som Erikzon på min 83:a. Brytare och kontaktstycken pallar inte
så mycket ström. Jag satte relän ca 20 cm från strålkastarna och matade dem med
6 mm2-kablar direkt från batterierna. Blev grym skillnad på ljusstyrka
även med vanliga H4-lampor!

/Robert

Once upon a time in America,
real men drove a Chevy not an Acura
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
'91 Chevrolet K2500, 350TBI
'18 Chevrolet Camaro SS
'16 Land Rover Discovery Sport
'06 Volvo EC20B
'00 Smart Fortwo Cabrio

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #10 skrivet: november 09, 2015, 20:09:14 »
Igår fick jag dit min nya lampknapp. Trist nog löste det inte problemet, halvljuset lyser fortfarande inte som det ska.
Jag började luska i de elscheman som Erikzon länkade till, mycket att ta in för en som aldrig behövt ha med sånna att göra. Min gissning är ändå att det är nåt relä som satt sig på tvären.
Erikzon skrev om att man skulle kunna byta kabelskor och se om det blev bättre. Det är intressant, borde inte kabelskorna leda som de ska om de ser förhållandevis välmående ut?
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #11 skrivet: november 09, 2015, 20:23:04 »

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Rössvik

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #12 skrivet: november 15, 2015, 18:20:20 »
Har du kollat så lampan i sej är hel?? Och relä finns inga där av att ditt kontaktstycke ser ut som de gör.... Vanligt fel på jänkebilar då orginal sealdbeam motsvarar ca 35w.... Så de e dags o byta kontakten o sedan bygga på relän.....

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #13 skrivet: november 16, 2015, 07:23:56 »
Rotade lite mer igår. Alla säkringar såg hela ut, däremot har jag kommit fram till att det går en tan-färgad kabel från halvljuset ända till hel/halvljus-relät i hytten, det som man mekaniskt slår av och på med vindrutetorkar-spaken. Från själva headlight-switchen går en gul kabel till relät som inte såg alltför frisk ut. Kanske är det relät som är paj eller bara att kabelskorna är knackiga, får testa å mäta mer.

Har du kollat så lampan i sej är hel?? Och relä finns inga där av att ditt kontaktstycke ser ut som de gör.... Vanligt fel på jänkebilar då orginal sealdbeam motsvarar ca 35w.... Så de e dags o byta kontakten o sedan bygga på relän.....

Ja, det får väl bli det om jag inte hittar några fel inom kort.
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Halvljusproblematik
« Svar #14 skrivet: december 05, 2015, 13:45:46 »
Nu är mitt halvljus tillbaka igen och tänkte berätta vad som var fel för dokumentationens skull.

Jag bytte först själva dimmer-switchen men det gav inget resultat.
Efter att ha mätt lite så saknade jag ström i ett halvljus-relä som får matning direkt från batteriet. Efter att ha bytt relät så var allt frid och fröjd igen. Visste först inte att det fanns eftermonterade relän för både hel- och halvljus.

Nu funkar istället inte lamporna på taket..
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"