20170417_194754.jpg
DSC_0446.JPG
WP_20150208_005.jpg
IMG_1022.JPG
2015-11-08 16.12.03.jpg
IMG_0752.JPG

Författare Ämne: Har vi några häftiga van:ar här?  (läst 3455 gånger)

chevypower

• Erfaren
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Har vi några häftiga van:ar här?
« skrivet: november 17, 2015, 20:26:46 »
Pickuper är ju självklart häftigast! Men amerikanska van:ar är inte så dumma dom heller! Tänkte därför kolla om det finns några tuffa jänke van:ar här  :)

Har själv en Dodge b250 från 1987 med mopar 318 och 3 stegad 727 låda, 2.5 tums rakt rör så mullrar riktigt fint!
Vi hade den till att dra Dragracing bilen med. Har åkt tusentals mil med den fullastad med verktyg, bränsle och pakning och Dragstern bakom. Innan oss var det ett band som hade den och turnerade över hela Europa. Har tillbringat många nätter i den på träffar och tävlingar :)

Just nu är hon avställd då vi skaffat en scania buss till dragracingen istället. Har därför ingen nyta av den just nu. Men när den blir skattebefriad så ska jag ställa på den och åk fin åka lite i den.

Den har inte gått långt, endast sommar körd så den är skapligt fräsch :)
Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Har vi några häftiga van:ar här?
« Svar #1 skrivet: november 17, 2015, 20:33:07 »
Jag är som sagt lite halvlöjligt förtjust  4X4 vanarna. Har en polare som letar lågmilad och ruskigt fin van, gärna skattefri. Han ska ha och köra rejsbåge å sova i.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

chevypower

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 17, 2015, 21:08:37 »
Jag är som sagt lite halvlöjligt förtjust  4X4 vanarna. Har en polare som letar lågmilad och ruskigt fin van, gärna skattefri. Han ska ha och köra rejsbåge å sova i.
Ja 4x4 vanar är grymma. Dock allt för ovanliga tyvärr :/ men om inte jag minns fel så har vi en här på forumet som äger en fyrhjulsdriven Dodge, samma som min fast en 350b tror jag det är, en vit med 35:or på. Med 360 motorn. Riktigt grym är den iallafall :)

Jag var inne ett tag på att höja min och på med 33:or, men det känndes fel utan fyrhjulssrift.. så det blev en pickup istället :) Men denna van har varit i våran familjs ägo i 10 år nu och har inga planer på att sälja den, den kostar ju inget när den står och en riktigt trevlig bil att dra ut och kampa med. Och har jag tid och pengar över i framtiden så finns det tankar om att bygga om den till 4x4. Om jag kommer över fördelningslåda och framaxel samt kardaner, bästa vore ju att få tag i nån gammal rutten Dodge pickup att slakta i delar. :)

Dodge van -87

/Erik

Lundberg

• Global Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 1068
  • Hade en pickis. Inte längre :(
    • Visa profil
    • www.fraden.se
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2016, 14:22:32 »
Jag har köpt en Caddy MK3 (2005:a). Måste ju klassas som van (om en liten sådan).
Kör: VW Caddy 2.0 SDI -05, Volvo XC70 AWD D5 -07, Husqvarna Rider 213C -14, Volvo BM650 -75, Sandströms 460 Basic (30hk yamaha) -14.

joel_vbg

• Junior
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2016, 21:55:47 »
Gillar din van! Alltid gillat Dodge vanarna förvisso men du hade snygga färger ihop med rätt fälgar....

Jag har denna stående, en 88:a GMC Vandura som är fullständigt fullutrustad! 4 stolar och bäddsoffa invändigt i brun plysh med beige plysch på väggarna och taket... Skitig dock, speciellt mattan, men tänkte köpa mig en klädseltvätt och dra över inredningen.
Utvändigt är den fin med, ett rosthål höger bakre hörn annars bara några fläckar och blommor...
Lådan är kass, driver inte bakåt, så de ska fixas en fräsch 700:a innan de händer nå större med denna.

Samlat på mig lite godis under åren dock, heltäckande frontbåge, breda alu fälgar (sugen på att lacka dem i vanens färger, brunt centrum och beige fälgbana?) och lite annat godis....
Får se när den kommer ut på vägarna igen, jag tycker den är riktigt snygg med denna färgsättningen och de stora rutorna så den lär bli kvar...

lrr

• Novis
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2016, 20:18:30 »
Tja!

Är helt ny här och har inga pikisar just nu men 3st GMC Vanar 1987 or och snart en tungreggad Chevrolet 1994 men den ska slaktas ner.

jag kan försöka lägga upp bilder om ni är sugna.
Funderar på att banta ner till bara en van till sommaren.
två av dom rullar men har lite besikningstvåor jag skall beta av, den sista är superfin men låda och motor ligger bredvid tack vara förra ägaren, den har komplett husbilsinredning med pottipotti och allt.

Lundberg

• Global Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 1068
  • Hade en pickis. Inte längre :(
    • Visa profil
    • www.fraden.se
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2016, 15:33:32 »
Tja!

Är helt ny här och har inga pikisar just nu men 3st GMC Vanar 1987 or och snart en tungreggad Chevrolet 1994 men den ska slaktas ner.

jag kan försöka lägga upp bilder om ni är sugna.
Funderar på att banta ner till bara en van till sommaren.
två av dom rullar men har lite besikningstvåor jag skall beta av, den sista är superfin men låda och motor ligger bredvid tack vara förra ägaren, den har komplett husbilsinredning med pottipotti och allt.

Hej och välkommen!
Alltid kul med vanar.
Starta gärna en projekttråd så att vi får följa alla "tokerier" och allt annat som även är intressant under byggets gång.
Även en skrotningstråd kan ju vara utav intresse.
Mycket bilder tycker även vi flesta om! :).
Kör: VW Caddy 2.0 SDI -05, Volvo XC70 AWD D5 -07, Husqvarna Rider 213C -14, Volvo BM650 -75, Sandströms 460 Basic (30hk yamaha) -14.

chevypower

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 21, 2016, 20:20:23 »
Gillar din van! Alltid gillat Dodge vanarna förvisso men du hade snygga färger ihop med rätt fälgar....

Jag har denna stående, en 88:a GMC Vandura som är fullständigt fullutrustad! 4 stolar och bäddsoffa invändigt i brun plysh med beige plysch på väggarna och taket... Skitig dock, speciellt mattan, men tänkte köpa mig en klädseltvätt och dra över inredningen.
Utvändigt är den fin med, ett rosthål höger bakre hörn annars bara några fläckar och blommor...
Lådan är kass, driver inte bakåt, så de ska fixas en fräsch 700:a innan de händer nå större med denna.

Samlat på mig lite godis under åren dock, heltäckande frontbåge, breda alu fälgar (sugen på att lacka dem i vanens färger, brunt centrum och beige fälgbana?) och lite annat godis....
Får se när den kommer ut på vägarna igen, jag tycker den är riktigt snygg med denna färgsättningen och de stora rutorna så den lär bli kvar...
Ser fin ut. Värd att ta vara på. Vanar är trevliga bilar :)

Som Lundberg skriver, bilder är kul :)

Dodge van -87

/Erik

maarten_lundgren

• Novis
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 03, 2016, 20:31:24 »
Har två Dodge B250. En van 318 -88 och en förlängd wagon på 360 från -89. Den senare importerad av undertecknad från Kalifornien 2013 så har lite ytrost på taket (pga solen) men i övrigt helt utan rost. Helt fantastiska bilar båda två, enda problemet är väl mest var jag ska ha dom.

Tanken var egentligen att använda den ena som resevdelsbil men sen bestämde jag mig för att båda har sin funktion. Den ena för att kunna köra allsköns dynga i (allt från soffor till cyklar å cementsäckar) och den andra som camper att sova i. Har inbyggd kyl, diskho, TV och soffa + 4 kaptensstolar. Allt original 80-tal. I like!

Höstens projekt är att renovera hela Saginaw rattaggregatet med bl.a. en utbytt tändningsströmbrytare. Började ju bra med att jag drog av pullern i andra tilt pivot pinnen. Fantastiskt klantigt så nu blir det lite klurande på hur jag löser det. Just nu lutar det åt ett jäävligt bra epoxylim. Sen dra utav h-e.

Sent from my E6853 using Tapatalk

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 2281
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 03, 2016, 20:34:19 »
Fasen vad clean den såg ut i förarmiljön. Campervan är fanimej grejjer det.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

maarten_lundgren

• Novis
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 03, 2016, 20:35:27 »

Ja riktigt snygg! Ser mäktig och matig ut. Sånt gillas.

Sent from my E6853 using Tapatalk

Ledwinka

• Erfaren
  • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 04, 2016, 11:14:49 »

Höstens projekt är att renovera hela Saginaw rattaggregatet med bl.a. en utbytt tändningsströmbrytare. Började ju bra med att jag drog av pullern i andra tilt pivot pinnen. Fantastiskt klantigt så nu blir det lite klurande på hur jag löser det. Just nu lutar det åt ett jäävligt bra epoxylim. Sen dra utav h-e.

Jag gjorde samma operation på två Cheva-tiltrattmojänger i somras. På denna ena drog jag av
en skruv och på den andra åkte gängorna ur pluggen när jag drog. Båda rattstängerna hamnade
i pelarborr och fick sedan nya M5-gängor i pluggarna så jag kunde dra ur dem.

/Robert
Once upon a time in America,
real men drove a Chevy not an Acura
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
'91 Chevrolet K2500, 350TBI
'18 Chevrolet Camaro SS
'16 Land Rover Discovery Sport
'06 Volvo EC20B
'00 Smart Fortwo Cabrio

Gurra

• Veteran
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 04, 2016, 19:22:15 »
Gillar van'ar, minns när varje hantverkare körde van med v8. Farbrorn hade iofs en vit blazer.  :)
A dyslexic walks into a bra.

GC

• Erfaren
  • Antal inlägg: 119
  • 59 Årig Värmlänning.
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 19, 2017, 18:09:52 »
Har kollat efter en van en längre tid,vore nyttigt med en van med lastutrymme.
GMC Sierra C1500 -83