IMG_1144.JPG
IMG_2282.JPG
20180109_180549.jpg
received_1930673783627941.jpeg
image.jpg
20151210_202735_resized.jpg

Författare Ämne: Blinkade OD-off lampa + missar växel + felkod 23/67, F250 -92  (läst 15211 gånger)

kmx

• Erfaren
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Blinkade OD-off lampa + missar växel + lite annat, F250 -92
« Svar #30 skrivet: november 23, 2015, 15:28:44 »
Var en relativt stor sak som heter Eberspräscher (stavning haha).
Visste att den var död, då det inte lyser nåt i displayen inne i bilen.
Känns som det är väldigt mycket att kolla upp och att dieselvärmaren inte är speciellt prioriterad, men i brist på annat att grejja med så kanske.
Var fem bruna kablar vid minuspolen på det högra batteriet som går till några databoxar som verkade ha med den att göra

Märkte igårkväll att jag inte har ABS. Ska det vara det? Kanske har bak, har en kotrollampa "Rear ABS" iaf, men kände bara att den låste fram, bak vet ja inte.

Det som egentligen är mest prio ljust nu är vibrationerna, växlandet och vänster parkeringsljus+bakljus. Hittar inte vart säkringarna till dem är.
Nån som har instruktionsbok över så köper jag den

Två reläer är garanterat till gamla extraljus, men de andra tre vette fan, de går en kabel med grått hölje därifrån med flera ledare i som fösvann ner under motorn
Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

Ford Tri-Star F250 XLT -92
7.3 liters vrål o rök ;)

kmx

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: november 23, 2015, 15:31:27 »
Min "wait to start" lyser bara ibland, men glödningen verkar fungera ändå.
När den inte tänds väntar jag helt enkelt till voltmätaren rör sig fram o tillbaka som en sekundvisare.
Kallstart i 8 minusgrader är inget bekymmer iaf
Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

7.3 liters vrål o rök ;)

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 2277
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: november 23, 2015, 15:33:17 »
Min "wait to start" lyser bara ibland, men glödningen verkar fungera ändå.
När den inte tänds väntar jag helt enkelt till voltmätaren rör sig fram o tillbaka som en sekundvisare.
Kallstart i 8 minusgrader är inget bekymmer iaf

Nä fan fördelen med IDI är att den mekaniska pumpen gör de mer lättstartade i kallväder.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

chevypower

• Erfaren
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: november 23, 2015, 15:58:10 »
Jag monterade bort diselvärmar styrenheten på min samt alla kablar och reläer. Vet inte hur många relän det var. Men det var några och en del kablar. Ett tips är att du skaffar dej ett elschema till bilen. Allt blir så himla mycket lättare då.

Då ser du klart och tydligt vad som är eftermonterat och inte. Samt vilka kablar som går till vad. En annan metod är ju att följa alla kablar och mäta, men det är betydligt smidigare med ett elschema. Jag köpte en reparationshandbok till min Silverado, där finns hela bilens elschema med. Samt all annan infortmation som är värd att veta. Dessa böker finns att beställa på Hansenracing. Jag rekomenderar det starkt om du har tänkt att gra nåt vid bilen. :)
Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

kmx

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: november 23, 2015, 16:08:43 »
Kanske vore nåt.
Vet inte om jag bär mig dumt åt, men när jag söker delar eller information om den hittar jag ingenting nyttigt alls
Har inga direkta planer för den, men det är ju en fördel om den fungerar hyfsat iaf och lösa kablar är jag nästan allergisk mot
Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

7.3 liters vrål o rök ;)

SJP

• Erfaren
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
SV: Blinkade OD-off lampa + missar växel Ford f250 -92
« Svar #35 skrivet: november 23, 2015, 16:11:06 »
Är det verkligen OBD på en 92'a?
Ja. ;D
Dock OBD, OBD-II som ju är det vanliga på allköns bilar skall ha kommit '94, om jag inte missminner mig.

Angående värmen är det ju jäkla smutt med bränslevärmare!

Erikzon

• Senior
  • Antal inlägg: 471
  • Dodge Ram 1500 Sport 5.9L Magnum -99
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: november 23, 2015, 22:18:11 »
Angående däcktryck så åker jag på 2.7 :)

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk

kmx

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: november 28, 2015, 13:38:48 »
Efter en bra stunds googlande så hittade ja hur man läser koderna själv.

Small | Large

Hjälpte inte så mycket, då jag tydligen inte har nån check engine-lampa, suck
Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

7.3 liters vrål o rök ;)

kmx

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: november 28, 2015, 14:51:06 »
Nu körde jag en dryg mil in till byn i ca 80-85 km/h utan vibrationer. Ca fem plusgrader ute, sist jag körde när den vibrerade rejält vid 70 var det ca tio minusgrader.
När jag var i byn sänkte jag lufttrycket till 3,5 bar fram och 3 bak.
På vägen hem försökte jag känna efter ordentligt och åkte en kurvigare, sämre väg. Dock fortfarande asfalt.
Var i uppe i 110 utan vibrationer...
Kan det ha varit däcken ändå?

Växeln missade en gång och han växlade mjukt ibland och hårt ibland, men ganska okej.
Kontrollerade oljan när ja kom hem, var på tomgång ca en minut innan jag kollade i svagt framåtlut. Oljan var röd och fin och låg ganska exakt på min-nivån. Luktade kanske lite bränt, men inte alls starkt. Tror inte det är nåt fel på den.
Om ja ska köpa olja och toppa upp, är det bara att köpa vilken röd atf-olja som helst?
Fyller man på via stickan som man gör på gamla volvos?

Har hittat att grufmanbil har en felkodsläsare för 469 kr (plus frakt) som jag överväger att beställa, men kommer den fungera när jag inte har nån check-engine-lampa?
« Senast ändrad: november 28, 2015, 14:54:09 av kmx »
Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

7.3 liters vrål o rök ;)

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: november 28, 2015, 15:02:26 »
Min har hoppat satan när jag haft för lågt däckstryck och efter att ha fyllt på blev allt bra. Oljan tyller du på i stick-hålet. Ring Grufman och fråga, det är enklast.

kmx

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: november 29, 2015, 20:55:04 »
Idag har den missat växlar lite oftare än vanligt, har kört lite hårdare än vanligt också. Har faktiskt tappat växeln en gång under tiden den accelererade också, mindre bra.
Märkte dock en sak som ger mig en ledtråd i sökandet.

Min växelspak fjädrar inte ut tillbaka till viloläget själv, så den är mest dragen mot ratten då jag inte tänker på att dra ut den efter att jag lagt i önskad växel.
Nu när jag parkerade i mörker så drog jag ut den efter att lagt den i P. Då slocknade allt ljus på bilen. Drog in den till växlingsbart läge och då tändes ljuset igen.
Gjorde så några gånger med samma resultat hela tiden, så imorgon ska jag skruva isär kåpan och ta en titt hur de ser ut där bakom egentligen.
Om jag mot all förmodan har lite tur kanske både ljus och OD-lampan skärper sig efter det
Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

7.3 liters vrål o rök ;)

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: november 29, 2015, 21:02:52 »
Idag har den missat växlar lite oftare än vanligt, har kört lite hårdare än vanligt också. Har faktiskt tappat växeln en gång under tiden den accelererade också, mindre bra.
Märkte dock en sak som ger mig en ledtråd i sökandet.

Min växelspak fjädrar inte ut tillbaka till viloläget själv, så den är mest dragen mot ratten då jag inte tänker på att dra ut den efter att jag lagt i önskad växel.
Nu när jag parkerade i mörker så drog jag ut den efter att lagt den i P. Då slocknade allt ljus på bilen. Drog in den till växlingsbart läge och då tändes ljuset igen.
Gjorde så några gånger med samma resultat hela tiden, så imorgon ska jag skruva isär kåpan och ta en titt hur de ser ut där bakom egentligen.
Om jag mot all förmodan har lite tur kanske både ljus och OD-lampan skärper sig efter det

Ja fan det vore ju magiskt om det bara var en fjäder som farit åt helvete.

kmx

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: november 30, 2015, 14:47:01 »
Hmm... Nu har jag haft isär kåpan, tog  garanterat ur den fel, det ingick en del våld i demonteringen.
Satt med gipsskruv och den var redan spräckt runt tändningslåset, så jag är nog inte den förste.

Ser inget fel, ser inte vart de ska sitta nån fjäder till spaken heller.
Vickade växelspaken fram och tillbaka i med ratten i olika höjder, men ser absolut ingenting galet.
Enda gångerna ljuset slocknade idag var om man inte la i P ordentligt utan har den lite mellan P och R. Spaken gick inte ända ut i ändläget då heller, men här om dagen så slocknade ljuset i stort sett vart jag än hade den när jag tryckte den framåt.

Det enda jag ser är egentligen att tändningslåset är lite slitet då det tydligen går att vrida på tändningen utan nyckel :S

Upptäckte att varningsblinkersen inte fungerar heller.

Tog tre bilder ja tänkte ni kunde kika på, för jag ser då inget som är galet.
Får nog bli att beställa den där boken tror jag, ska bara göra en hjulinställning först så jag vet om jag behöver beställa mer saker samtidigt.

Nån som vet vilken säkring som går till vänster parkeringsljus/bakljus?
Har googlat som en galning och de enda jag hittat är säkring 4, men den är hel och när jag tar ur den så slocknar höger parkeringsljus/bakljus/nummerskyltsljus/instrumentbelysning. Är det verkligen samma säkring till höger o vänster? Tror inte jag....

Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

7.3 liters vrål o rök ;)

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: november 30, 2015, 14:53:57 »
Det ser ut som att det borde sitta en fjäder inne i axeln växelspaken sitter i. Alltså den som går rätt in i instrumentbrädan.

kmx

• Erfaren
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: november 30, 2015, 14:58:53 »
Du menar det som ser lite ut som en stor svart skruvskalle?
Den delen rör sig inåt/utåt när man drar i spaken, men kände inget "krokhål" i den när jag petade i den
Dodge Ram 2500HD SLT -04
Kung-Cummins

7.3 liters vrål o rök ;)