IMG_1043.JPG
image.jpg
ImageUploadedByTapatalk1421570731.816097.jpg
Image00061.jpg
DSC_0372.JPG
image.jpg

Författare Ämne: Dodge ram 2003  (läst 111542 gånger)

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
Dodge ram 2003
« skrivet: januari 10, 2015, 20:37:35 »
Tja lika bra att lägga upp något här så ni får se dumheterna ;-)

Korta eller långa historien?

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2015, 21:03:08 »
Tja lika bra att lägga upp något här så ni får se dumheterna ;-)

Korta eller långa historien?

Alltihopa!

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2015, 21:08:03 »
Tja lika bra att lägga upp något här så ni får se dumheterna ;-)

Korta eller långa historien?

Alltihopa!

Jaha ha tålamod ;-)

Lundberg

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Hade en pickis. Inte längre
    • Visa profil
    • www.fraden.se
SV: Dodge ram 2003
« Svar #3 skrivet: januari 10, 2015, 21:24:50 »
Ja alla! Skoj med lite fler Ramar!!!
Kör: Opel Vivaro L1H1 -15, Volvo XC70 AWD D5 -08, Husqvarna Rider 213C -14, Suzuki KQ 750 -13

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #4 skrivet: januari 10, 2015, 21:35:21 »
Köpte min bil ( eller ja trucken om man ska prata jänkespråk ) För 5 år sen. den höll 3 månader ( BLÃ…ST ). Lådan var soppor och var inget bättre. En renovering gjordes. Massa saker byttes, vart nya lameller i hela lådan, ny converter , hållare med mera och även en billet ingånde axel ( kom ihåg det det är viktig). har inga bilder eller sånt från den gången.

Sagt å gjort hann köra över denvintern vid 2010 eller vad det blir när det var mycket kallt och mkt snö.



Kör aldrig en 6" höjd bil på original 285/xx/ 17 däck. ser inte bra ut...

Hann nästan köra hela vintern men den blev svårstartad så man fick skrämma igång den med startgas. Så till våren åkte spridarna till Stockholm.





Vart inget roligt svar man fick av dom. Som det syns på bilden så var det inte mycket att hurra för.
Så stillestånd återigen.

Beställning av delar från usa blev det. Ska tilläggas att jag köper inget i Sverige, om det inte är absolut panik.









Där är lite saker som blev beställt.
Nya 90+ hp DDP spridare
AirDog 165 filter system
Mätare, Autor meter factory match. EGT, Boost, Auto temp, Rail tryck och matar tryck.

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2015, 21:38:32 »
Fifaen vad trist. Är Common rail på den där va? Kan det vara pumpen som gett sig?

Man ska aldrig köra startgas i dom dock har jag hört.


1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2015, 21:50:01 »
Så efter allt det vart det montering av allt som kom från Usa.





SAgt å gjort allt åkte i och uppstart var ett faktum. Det gick fint och lite små pill. sen var det dags att prov köra.

Small | Large


Jag skonar er filmerna när jag provade köra ochippat ;)

Så efter det vart det mycket nöje.

Vart nya savarta lysen runtom bilen.



fälgar blev  svarta




Vart någon repa ute på åkern.







Tvätten tog 4 timmar. leken varade bara i en timme. Ska även säga att när bilen var som skitigast var man poå streetrace. Ã…kte på pisk mot en volvo 960 med v8... Men även böter för att jag räkade blockera en påfart på e18.

Sen vart det mer missöden.

Bromsarna åt upp sig själva så vart nya bak skivor med belägg å backar. Samt att vi svarvade skivorna fram. Och alla ok fick sig en omgång.






Styrningen har även gett upp så vart en 08,5 uppgardering på den. samt nya sportiga stag till kränghämmaren.



Det är väl allt ungefär på tre år. Samt hjullager fram.


Nästa incident är Elmia 2013

Small | Large


Det tog 8 timmar att ta sig till västerås och 30 liter olja.


Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2015, 21:51:16 »
Fifaen vad trist. Är Common rail på den där va? Kan det vara pumpen som gett sig?

Man ska aldrig köra startgas i dom dock har jag hört.

Jupp en common. Ã… nä som papperet på en avbilderna visar är det 4 spridare som är skrot, en dålig och en nästan okej!

Nä startgas går men inget å rekommendera det låter väldigt illa ! HAHAHA men den startar!

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2015, 21:57:08 »
Haha jäkla burn du la av på elmia! Tuff truck!

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #9 skrivet: januari 10, 2015, 22:02:52 »
Efter elmia så vart det nya saker igen.

Under tiden man väntade på delar fick jag panik och började göra saker i vänta på delar ( ni kommer se en röd tråd i panik och väntan på delar)







Allt kablage som satt på torpeden hamnade i torkar diket, och all ljud isolering försvann.



Grenrör down pipe å elbow fick sig en omgång med avgasbandage.



77 cm topp a' 70 kg ( !! ) fick sig en omgång samt original grenrör.









Tristess inträffar i väntan.







Flaket får en rostlagning och lite puts. Även batterierna gör en bostad bak.

Även haft ett olje läckge vid bröstkåpan som vart åtgärdat å när man ändå är där inne:



En 188/220 kam får ta plats.

Filem får elmia avsäljar lite vad som hände, men om man inte förstått. Jag blåste topp packningen mellan 2an å 3an cylinder. Även turbon tackade för sig. Hittade denna plus impeller i avgassystemet. ( Som jag glömt säga blev bytt till 5" rostfritt efter olika test med sidepipe )



Nya urbon vart en 62/65713 turbo med tostfritt avgashus





Det var renoveringen efter elmia.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #10 skrivet: januari 10, 2015, 22:03:29 »
Haha jäkla burn du la av på elmia! Tuff truck!

Ja va fan bjuder dom upp till dans så kan ju inte dom små vinna!

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #11 skrivet: januari 10, 2015, 22:04:29 »
Helt rätt!

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #12 skrivet: januari 10, 2015, 22:07:20 »
Efter den renoveringen så var man på banan igen.







Vem har sagt att en truck inte går å ha som drifting bil? Det svåra är automatlådan Haha



Ã… vi hann vara med på power meet!



Jag bjöd nog på mest inne i stan. Men folk sprang konstigt nog när det svarta molnet kom... Förstår inte...

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #13 skrivet: januari 10, 2015, 22:14:26 »
Satan vad produktiv (och destruktiv, men mest produktiv) du är! Fläskiga burnisbilder!

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Elfving

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 735
    • Visa profil
SV: Dodge ram 2003
« Svar #14 skrivet: januari 10, 2015, 22:22:02 »
Kan säga innan turbo å kam byte gjorde vi ett test med en Racelogik och den sa 425 hk på hjulen som mest. Så ha det där 425 i tanke nu.

Hela sommaren körde jag men på hösten var det katastroff igen.



Ni kommer ihåg vad jag sa tidigare? BILLET axel. den ska vara god för 800 hk. Fick Ringa polaren så han fick dra hem mig.

Så vart det dö tid igen å vänta på delar.









Ja jag saknar volvo haha. Därav massa volvo delar. Original expansionstank är bara ivägen.



Vi byggde lådan själva denna gång. Och även så är detta en fatshaft axel. original är 0.8xx" denna är 1.1xx "





Förvåning när man såg det där. å lådan har varit ihop i två år å bara körts circa 1,2 år.
Men ihop kom lådan iallafall.



Vart lite arpbult ( på tal om arp, så vart även toppen arp bultad vid elmia raset) och stålomspunnen slang. Kastade original rör å värmeväxlare åt helvete.



Även en kylvätske bypass blev monterad.



Billet flexplata.

Efter att lådan gick ihop var det MASSA problem. Den la iprincip i lock upen stilla stående och massa strul så vart ett massa pillande. men fick det klart till slut!



Lycakan är rätt total när den går.

Small | Large


Small | Large


Även insprutningen pumpen har blivit bytt nångång under denna tid för jag tror det var fel på den men var ett rör som var löst.  så en High Performance pump är monterad.

Ett race vart provar. Skjuter tryckröret i slutet så 800 hk audin passerar mig precis innan mål.

Small | Large


Även börja kört med ett delvis mappningsbart chipp.