image.jpeg
image.jpeg
DSC00059.JPG
image.jpg
IMG_0070.JPG
IMG_1522.jpg

Författare Ämne: Optimistens samling....  (läst 16676 gånger)

joel_vbg

• Junior
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
Optimistens samling....
« skrivet: januari 21, 2016, 23:36:24 »
Jo, skjuter väl mig själv i foten här nu som startar en projekt tråd när inget händer med mina projekt pga familj, gård modell större och tidskrävande jobb men men, se de som skryt eller ett försök till motivations höjning.... :)
Sanningen är att jag har en massa jobb kvar att göra på min gård som tar mest tid och pengar vilket bromsar allt annat på hobbynivå, precis klar med ett badrum i huset, sen blir det ett nytt allrum och nytt tak på ett av uthusen  :-\
Hoppas att kunna börja bygga om ett gammalt grisstall till verkstad under detta året, en hel del gjutning, ny port och ny el står på schemat men kommer bli 20x20m med 3.2m takhöjd. Borde va klar med de innan 2020 i alla fall....

Nåja, kan börja med att presentera den enda pickupen som är i aktivt bruk, min Ford F350 -86...

Funkar helt ok som den är men 302cui känns lite väl liten.
Framtidsplanen involverar en 7.3 Navistar med låda som ligger i ladan, men då kardan måste specialtillverkas så tänker jag i samma veva ramlängning bilen ca 1.2m för att kunna montera ett flak på 4.4-4.6m, eventuellt med ramknäck i baken? En liten kran skulle va fint med....
Siktar på riktigt allt-i-allo fordon, tillåten lastvikt idag med grovt stålflak är 2300kg så borde få en lastvikt på 1400-1600kg med aluminiumflak sen vilket är klart acceptabelt....

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
SV: Optimistens samling....
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2016, 23:48:42 »
Nummer två får bli min älskling tillika hatobjekt, Dodge Ram 2500 -97 med Cummins dieseln under huven....

Köptes för många år sen, rejält nedgången och smälld, och lagades upp i omgångar så nu har jag nästan lagt ut lika mycket i reperationer som bilen i sig kostade. Nu står den dock sedan ett år tillbaka efter att lådan började driva sämre och jag inte vill renovera automaten, speciellt inte när bilen står som manuell i papperna så jakten sattes igång efter delar, rattstång, el-system, pedalställ och svänghjul har jag nu så det jag saknar idag är en NV4500 växellåda och kopplingspaketet...
Bilen är till de yttre rätt misshandlad så jagar även karossdelar med jämna mellanrum t.ex flak, framskärmar, förardörr, m.m....

Borde skrotat skiten ;D

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2016, 00:05:14 »
Då tar vi nummer tre, terapijobbet, en Dodge W200 -77.

Var med om en arbetsolycka 2014 (eller va de 2013?) och blev sjukskriven en månad så denna köptes i Svenljunga som nåt att pilla på...
Smorde lite handbroms, fettade upp allt och körde in till besiktningen, resultatet blev U.A vilket är helt acceptabelt för en bil som hade stått i tre år.
Nån stjärna hade rollat den med mattsvart plastfärg vilket innebar att när jag tog fram högtrycken så började den ändra nyans, tyvärr var underarbetet lika välgjort som lacken, de hade slipat bilen plåtren fläckvis och lagt den svarta färgen direkt på så eftersom jag ändå va sjukskriven så lånade jag en kompis garage och slipade ner bilen plåtren fullständigt, grundade med primer på burk och lackades slutligen i "Desert tan"...
Siffrorna på skärmarna kletades dit en sommarkväll och är min första dotters födelsedatum, kan ju säg de är hennes bil nu :)
För tillfället är den obesiktigad då den inte används... Fördelningslåda med 2wd läge, framaxel med frihjulsnav och styrservo vore trevliga uppdateringa men de kräver i princip en komplett reservdelsbil. Får väl se vad som händer, den startar och går som den ska åtminstone....

(Den första bilden är en förebild, mattsvart å med blingbling fälgar, bläääääää....)

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 2278
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2016, 00:19:43 »
Fasen du är ju all set! Jäkla truckmaster alltså.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2016, 00:25:53 »
Numer fyra dårå, ett av mudderverken i min ägo, Dodge W200 -73 (77:a egentligen men reggad som 73:a?)

Började med att en gubbe ringde och ville köpa en th400 4x4 låda av mig, vi började snacka om han projekt, en Willys som skulle få nån Corvette motor å stora hjul, fräckt tyckte jag men va ärligt å sa att jag tyckte bättre om gamla pickuper varpå han sa "Du vill inte ha en Dodge pickup?"... Jävla dum fråga va?  ;D
Gubben hade skaffat den direkt från Nato under 90-talet, hivat iväg originalmotorn, stoppat i en 360cui med högkompskolvar, värre kam, iordningsgjorda toppar, headers med dubbelt 3" system, edelbrock performance insug och en Holley förknasare.... Han körde lite, tröttna och ställde den. Tog sen fram den i början på 2000, körde lite till, insåg att den behövde en diffspärr så de inhandlades och monterades, körde lite till sen parkerades den igen och användes bl.a som skrotupplag och klätterramp för en fyrhjuling innan den kom i mina händer.
Den fixades i ordning och fick bl.a nya bromsar fram sen kördes den på lite träffar men insåg att förgasaren är skrit och sen sa huvudbromscylindern upp sig... Även en höjning fram skulle behövas!
Framtidsplanen är då, förutom höjningen, nya innerskärmar fram, nya förgasare och brytarlös tändning, huvudbromscylinder....
På önskelistan ligger d60 framaxel, utanpåliggande båge och 42" Boggers 8)
« Senast ändrad: januari 22, 2016, 00:30:25 av joel_vbg »

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2016, 00:38:22 »
Sista pickupen, för tillfället i alla fall, är denna Dodge D250 -84.

Köpte den utanför Göteborg i höstas, tanken var att slänga ihop en bra bruksbil men den hamnade på logen tillfälligt och där står den kvar fortfarande, helt enkelt inte prioriterad alls och jag drar fram arslet i en bajsbrun Volvo 244 under vintern istället....
Dodgen är i alla fall i ett rätt vettigt skick, rost finns men inte så mycket för att ha rullat på västkusten länge. De som behövs är bromsar och el-fix i dagsläget. Får se när jag får tid eller om den säljs, försökte på blocket en sväng i höstas men va svalt intresse....

Gurra

• Veteran
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 22, 2016, 00:46:21 »
Hehe ja du lär inte sitta rastlös...
Jag skulle faktiskt kunna byta bort ett par bilar mot en hel gård.  :)

Jag ser stor potential i din fård, den och din röda vill jag se klara nångång!
A dyslexic walks into a bra.

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2016, 01:00:00 »
Sen finns de en del annat i samlingen som jag kan bju på....

Bild 1: Blazer -78, ett riktigt lik med 350/350 drivlina, axlar med vacumspärrar från Volvo Sugga och 46" däck... Kommer skrotas och delarna kommer hamna på en Suburban.

Bild 2: Här är min Suburban -77, ett lik de med utan drivlina, men bättre än Blazer vilket är anledningen till varför den kommer få de delarna.... Budgethöjning på ca 30cm (nedsänkta fjäderinfästningar) står på schemat ihop med orbitrolstyrning.

Bild 3: Suburban -80, också denna utan drivlina men i övrigt i ett väldigt gott skick! Letar efter en kul drivlina, 454BB eller TD40 kanske? Har inte brått.... :)
« Senast ändrad: januari 22, 2016, 01:26:11 av joel_vbg »

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2016, 01:12:04 »
Bjur på tre till sen har jag bara några Volvo veteraner, lite traktorer och en näve tvåhjulingar kvar.... :P

Bild 1: En G20 Van jag räddade ifrån skroten, så gott som rostfri! Lådan var tagen på den men jag köpte en ny och stoppade i, den drev ett tag sen dog den.... Bilen ställdes undan på gården och har stått sen dess, dels för jag inte fått fatt i en vettig låda och dels för jag inte har nån direkt anvöndning för bilen men jag gillar den så den kan stå kvar.... :)

Bild 2: Cheva 5600 -53 brandbil. 350tbi/700... Inredd å reggad med 8 kaptensstolar ifrån Cheva van, långhårigt tyg på väggarna och i tak samt förberedd för rejäl stereo. Kul grej  8)

Bild 3: IH 1200 -68, en till brandbil :D Inte en aning om vad jag ska göra med den, räddades från en öde gård där den stått sen 2002... Gav den till sambon i julklapp och hon blev förvånansvärt besviken?! Se kvinnor.....

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 22, 2016, 01:21:43 »
Fasen du är ju all set! Jäkla truckmaster alltså.
Njaaaaaa....... Ska ju ha tiden med! Men istället för att skruva, vilket jag nu gör vid behov, så köper jag skit för de är roligare :D

Hehe ja du lär inte sitta rastlös...
Jag skulle faktiskt kunna byta bort ett par bilar mot en hel gård.  :)

Jag ser stor potential i din fård, den och din röda vill jag se klara nångång!
Nope, har att göra :) men sen är jag ju hemma för de mesta med, bara jag blir klar med min verkstad någon dag med så.... Den röda saknar jag så in i bänken! Forden är en såndär "kanske" grej, den funkar som den är men ju mer saker jag får fatt i ju närmare kommer jag målet. Ramen kommer en smidesverkstad få länga för att få intygen, de liksom att bygga kardanen så jag får de roliga att bygga ditt ett flak och allt små pyssel....

Gård är trevligt men tar jävulskt med tid! Bifogar en bild på mitt ställe, lite större än en normal gård med två gamla svinstall, en stor lada, ytterligare två mindre vagnsskjul samt 18ha mark så här tar jobben aldrig slut....

Teo

• Global Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 2278
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 22, 2016, 10:22:25 »
Bild 3: IH 1200 -68, en till brandbil :D Inte en aning om vad jag ska göra med den, räddades från en öde gård där den stått sen 2002... Gav den till sambon i julklapp och hon blev förvånansvärt besviken?! Se kvinnor.....

Hahaha :D

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Stefan

• Senior
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2016, 12:32:46 »
Oj va bilar, du är ingen tidsoptimist va :D ;)

Gurra

• Veteran
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 22, 2016, 13:47:32 »
Förstår att det är mycket jobb men det är helt klart så man ska bo, fritt! Inte som en skock chimpanser på zoo't.  :)
Varför sänka lastvikten på forden, nu får du ju nästan ställa en full size bil där.
A dyslexic walks into a bra.

MarkusJH

• Senior
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 22, 2016, 17:08:20 »
åhfyfaaaaan va avis jag är på dig!!!   
tror jag sett dig på någon jeepträff i borås , kände igen 2 av dina leksaker
-05 raydoh 4x4

joel_vbg

• Junior
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 22, 2016, 21:28:26 »
Oj va bilar, du är ingen tidsoptimist va :D ;)
Nope.... Jag är en ekorre. Tycker om allt gammalt med motorer och har platsen så köper på mig allt som är billigt sen kan de stå tills jag får tiden eller tills någon vill köpa och göra iordning dom, kan va jävligt kräsen med till vem jag säljer bilar t.ex Cheva vanen som jag haft köpare på i omgångar men då de varit ute efter en partybuss så har den fått stå kvar.

Förstår att det är mycket jobb men det är helt klart så man ska bo, fritt! Inte som en skock chimpanser på zoo't.  :)
Varför sänka lastvikten på forden, nu får du ju nästan ställa en full size bil där.
Mm.... Så sett har du helt rätt, jobbar bara 4km hemifrån med så jag har de bra, lite för bra för åker sällan någonstans.
Om jag ramlänger Forden, stoppar i 7.3:an istället för 302:an, monterar på ett större flak och en liten kran så säger de sig självt att lastvikten blir lidande ;) sen vad man får lasta och vad man lastar är två vitt skilda saker 8)

åhfyfaaaaan va avis jag är på dig!!!   
tror jag sett dig på någon jeepträff i borås , kände igen 2 av dina leksaker
Hahaha.... Blir lätt så när man har lätt för att prata och inte tvekar på affärer. Stämmer säkert, varit i Borås med den Beige Dodgen ett par ggr :)