IMG_9543.JPG
image.jpg
DSC_0606.JPG
Image00036.jpg
11034182_10205624739690003_7396725024934156934_n.jpg
image.jpeg

Författare Ämne: Dinkys -87 K20  (läst 22577 gånger)

gagarin

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Dodge Ram 3500 4x4 Bor i Köping
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #15 skrivet: februari 03, 2015, 14:57:09 »
Dieselvärmare är något som även står högt upp på min önskelista. En Webasto 9.1 skulle ju inte vara helt fel så att man kan tina upp isblocket...   ;)
Dodge Ram 3500 4x4 2003
Bor i Köping

Lundberg

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Hade en pickis. Inte längre
    • Visa profil
    • www.fraden.se
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #16 skrivet: februari 06, 2015, 17:17:08 »

Dieselvärmare vill jag också ha. Fota och dokumentera detta noga så man blir ännu mer sugen!

Det är mumma att ha. Nästan ett måste.
Jo. Har haft det på ett par bilar. Har det just nu på vår D5:a V70
Kör: Opel Vivaro L1H1 -15, Volvo XC70 AWD D5 -08, Husqvarna Rider 213C -14, Suzuki KQ 750 -13

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #17 skrivet: september 28, 2015, 09:40:30 »
I går kväll micklade polaren i en 5.0 kw Webasto i gammeltjevan. ytterligare en anhörig anslöt för installationen och vi arbetade parallellt alla tre likt en hoper krabbor som konsumerar en död gös.

Mumma för öronen när förbränningen drar igång för första gången!!


1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #18 skrivet: september 28, 2015, 15:30:49 »
Ja, nu längtar man efter att rysskylan smäller till så att man får se den tina upp i decemberfrosten.
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Topper Harley

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 263
  • "För jag har sÃ¥n smak för bilar med flak"
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #19 skrivet: september 28, 2015, 18:39:34 »
Låter som en riktig toppen dag  :)
Va det mycket jobba att få i värmaren? Skulle gärna ha en i Dodgen.
Dodge Ram 2500 5,9l 12v 1994
Ford Ranger 2,5Tdi 12v 2003

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #20 skrivet: september 28, 2015, 19:02:39 »
Man får klura lite på bästa sättet att koppla på vattnet sen är det dieseln som ska nypas någonstans. Auktoriserade "experter" säger att man ska ta den på returen men alla jag monterat på har jag satt innan pumpen och det funkar kanon.
Polaren som var med och hjälpte till har på returen på sin Ram 2500 -07 och den kommer ut en bit upp i tanken så har han inte tillräckligt med diesel i lägger den av.

Sen är det lite elmickel och så ska ju själva apparaten monteras på något bra sätt.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

SkaD

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • SÃ¥ld
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #21 skrivet: december 01, 2015, 23:23:25 »
Bra jobbat!
Han e jävla fin den där k20in, är det 33or han står på? ser större ut ..

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #22 skrivet: december 01, 2015, 23:25:16 »
Bra jobbat!
Han e jävla fin den där k20in, är det 33or han står på? ser större ut ..

33:or. De är fanimej helt perfekta I tells ya!

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

chevypower

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #23 skrivet: december 01, 2015, 23:56:17 »
En drömtruck helt klart. Man är ju lagom avundsjuk på era pickisar. Fin blandning ni truckar runt i! 8)
Folk med smak kör bil med flak :)

Cheva Silverado k1500 6.2 Diesel -89 33x12,5
Dodge van -87
http://www.garaget.org/?car=382157

/Erik

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #24 skrivet: september 25, 2016, 20:22:56 »
Ett klonkande missljud visade sig vara kuggbrott i både kronhjul och pinion i bakaxeln. Antagligen berodde det på att det var en alltför stor backlash.

Eftersom jag aldrig bytt det förut så har jag nördat lite på sistone och kommit en bit på vägen. Beställde ny pinion och kronhjul från Motive Gear samt deras "Master Bearing Kit".

Nu återstår att hona upp det lilla gamla pinionlagret och knacka i nya lagerbanor i axeln så kan jag börja provmontera sen. Har sett att vissa avråder från att provmontera med gamla lager för att det kan ge för stora måttavvikelser gentemot de nya lagren men enligt Motive Gear själva verkar det gå bra. Någon som har en uppfattning om det?
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Gurra

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 554
  • Dodge Ram W350 CTD
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #25 skrivet: september 25, 2016, 22:29:00 »
Har aldrig gjort det själv men man kan ju köpa ett extra lager till pinjongen eller ifall man behöver båda och använda som monteringslager, sen har man ju dem resten av livet. Beroende på priset förstås, har förstått att många använder de gamla utan bekymmer. :)

Fast du borde köpt mina axlar istället!  ;)
A dyslexic walks into a bra.

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #26 skrivet: oktober 03, 2016, 18:41:24 »
Har labbat med märkbilden i helgen. Mycket att tänka på för att det ska bli rätt, och om det egentligen blir rätt vet man inte förrän de nya pinionlagren är på och förspända. Jag fick prova ungefär 5-6 olika shims-tjocklekar innan jag kom fram till något som såg bra ut. Att centrera Drive-sidan mer mellan tå och häl var helt omöjligt utan att mönstret skulle fallera, men enligt Motive Gear så ska den vara mer åt tån till. Som jag förstått det växer märkbilden bakåt hälen till när axeln belastas.
På bilderna har jag ca 0,009" backlash.
« Senast ändrad: oktober 03, 2016, 18:45:39 av Dinky »
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #27 skrivet: oktober 03, 2016, 18:47:09 »
Tycker det börjar se bra ut. Fasen vad du nöter på.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Dinky

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #28 skrivet: oktober 03, 2016, 18:57:29 »
Kul å nörda lite. Hade det inte varit för ett litet uppmuntrande tillrop från Kryddan så hade jag aldrig vågat mig på det själv.
K20 Silverado -87 GM 6,2 l, 4" Rough Country Suspension Lift, American Racing Outlaw 16x10, Cooper SST 33"

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dinkys -87 K20
« Svar #29 skrivet: oktober 03, 2016, 19:03:13 »
Kul å nörda lite. Hade det inte varit för ett litet uppmuntrande tillrop från Kryddan så hade jag aldrig vågat mig på det själv.

Härligt. Ser ju ut att ådragit dig en del koll på greyerna ändå.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.