ladda ned (2).jpg
IMG_0226.jpg
image.jpg
ImageUploadedByTapatalk1449462028.919083.jpg
IMG_1624.JPG
Image00056.jpg

Författare Ämne: Dodge Ram 00 24v Cummins  (läst 15848 gånger)

NiklasHansen

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Dodge Ram 00 24v Cummins
« skrivet: maj 02, 2016, 22:08:04 »
Kanske är dags att starta en projekttråd då jag grejar en del med bilen, kanske är underhållande för någon att se ;)

Börjar med en liten sammanfattning.

Köpte bilen hösten 2014, då var den full av AD Bildelar reklam å massa färgglada ränder, fick snabbt pillat bort allt sånt och polerat den lite snabbt. Sen när det närmade sig jul då gav sig högra hjullagret fram, beställde nytt lager och även nytt knutkors till drivaxeln.
Fick bytt det sen va den rullande igen! Inte långt därefter så kom ännu ett problem, nånting började vina rätt rejält vid gaspådrag, fick tillslut lokaliserat det till bakaxeln, kollade oljan å den var nästintill tom.

Borde ha kollat oljorna i axlarna direkt när jag fick hem bilen men eftersom det ej läckte nånstans så tänkte jag inte så mycket på det,
fick iaf fyllt ca 2L olja å provkört, lät givetvis lika illa och såg ganska snabbt att det läckte vid pinjongaxeln, tog tag i den å kände att det var riktigt mycket glapp, så lagret var ganska kört. Fick ganska snabbt tag på en begagnad bakaxel å kastat dit sålänge, dock en utan diffspärr så den är riktigt tråkig, sitter lamelldiff i den gamla.
Den gamla bakaxeln ska renoveras ganska snart, ska blästra den om ett tag och ge den lite fin färg sen ge mig på att renovera den! Kommer lägga upp bilder här när jag börjar med det :)

Förutom alla tråkigheter då så har jag ju faktiskt monterat lite roliga saker också så som:

-52" Led ramp under kofångaren fram
-Fass titanium 150 GPH förpump, big line kit och bränsletrycksmätare
-Ny stereo, nya högtalare och slutsteg till dom
-Nya positionsljus på taket
-Smarty touch, som jag använder ihop med min Tst Powermax3, är tydligen en kraftfull kombo enligt experterna på andra sidan pölen!
-Moparman High idle kit, vilket gör att jag manuellt kan ställa in High Idle, både 6 cyl och 3 cyl, kan lova att den knackar gött när man ställer den på 3 cyl ;)

Vad som ska göras härnäst är att svetsa klart högra tröskeln och lacka den, sen montera bakdörrarna som också har rostlagats och lackats.

Bilder kommer, hoppas ni tycker det är intressant :)

2nd gen 24v Cummins 4wd quad cab
Fass titanium 150 gph, Tst powermax3, Smarty Touch,
ca 40 psi laddtryck

NiklasHansen

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2016, 22:25:00 »
Har konstigt nog nästan inga bilder på bilen i helhet, men här är nåt iaf!
2nd gen 24v Cummins 4wd quad cab
Fass titanium 150 gph, Tst powermax3, Smarty Touch,
ca 40 psi laddtryck

FastechDuramax

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 631
  • Silverado Duramax - 503bhp 1302Nm
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2016, 09:05:25 »
Det hær vill vi se mer av!  8)



Silverado Duramax 2500 - 503bhp 1302Nm
EGR Delete, Cat delete, 5" straight MBRP exhaust, 3" downpipe, Dirty Hooker Diesel intake, EFI-Live by Idaho Rob.

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2016, 09:49:46 »
Härligt. Blir kul att följa!

Haha ballt att köra på 3 cyllar... Är det varannan då som går eller?

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

NiklasHansen

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2016, 10:25:52 »
Härligt. Blir kul att följa!

Haha ballt att köra på 3 cyllar... Är det varannan då som går eller?
Går tyvärr inte att köra när den är inställd på 3 cyl, men hade varit fräckt ;)
Så fort man rör gasen, bromsen eller växlar så stänger den av high idle.
Faktiskt så är det cylinder 4-5-6 som får arbeta och resten släpar bara med ;)

2nd gen 24v Cummins 4wd quad cab
Fass titanium 150 gph, Tst powermax3, Smarty Touch,
ca 40 psi laddtryck

MarkusJH

  • Senior
  • ****
  • Antal inlägg: 374
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2016, 20:13:35 »
blir att följa , låter intressant :P
-05 raydoh 4x4

Jim

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
    • Sisjönsmarin
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2016, 20:21:13 »
Coolt! , men varför vill man köra på 3 cylindrar?
Chevrolet k2500 -93 6.5td

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2016, 20:27:34 »
Coolt! , men varför vill man köra på 3 cylindrar?

Så det skramlar ordentligt  8)

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Jim

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
    • Sisjönsmarin
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #8 skrivet: maj 03, 2016, 20:35:45 »
Ja jaa, du menar så :D
Chevrolet k2500 -93 6.5td

NiklasHansen

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #9 skrivet: maj 03, 2016, 22:04:30 »
Coolt! , men varför vill man köra på 3 cylindrar?

High idle är till för att motorn ska bli varm fortare på tomgång, och för att förhindra "cylinder washdown" när den står på tomgång för länge.
3 cyl high idle gör så att motorn belastas vilket gör att den blir varm ännu fortare.
Men jag installerade det mest för att det låter riktigt underbart när den står å knackar på 3 cylindrar, samt att det även finns ett "Mpg Mode" på switchen, som gör att ECM ser sommartemperaturer även fast det är vinter, vilket resulterar i att den drar lika mycket soppa som på sommaren, förbrukningen ökar något vintertid annars om ECM ser kalla temperaturer! :)
2nd gen 24v Cummins 4wd quad cab
Fass titanium 150 gph, Tst powermax3, Smarty Touch,
ca 40 psi laddtryck

Jim

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
    • Sisjönsmarin
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2016, 11:34:37 »
Aha, ok. Fränt är det iaf😃
Chevrolet k2500 -93 6.5td

NiklasHansen

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #11 skrivet: maj 04, 2016, 14:54:52 »
Japp det är riktigt coolt! sök på youtube så får du höra hur det låter ;)
2nd gen 24v Cummins 4wd quad cab
Fass titanium 150 gph, Tst powermax3, Smarty Touch,
ca 40 psi laddtryck

NiklasHansen

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2016, 10:47:32 »
Här kommer lite bilder på kofångaren som fick sig en riktig uppfräschning.

Blästrade först hela kofångaren, hade slutligen 5 hål att laga samt 3 stora bucklor,
alla svetsskarvar tennspacklades. Sen fick den 2k epoxy primer som grund och sedan lack och klarlack! :)
Tog även ner diverse balkar bakom kofångaren, blästrade dom och målade dom 2k epoxy primer sen hammarlack :)
2nd gen 24v Cummins 4wd quad cab
Fass titanium 150 gph, Tst powermax3, Smarty Touch,
ca 40 psi laddtryck

NiklasHansen

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #13 skrivet: maj 05, 2016, 10:49:14 »
Såhär blev det! :)

Kan konstigt nog inte få bilden att hamna på rätt håll! Teo du kanske kan fixa detta? 8)
« Senast ändrad: maj 05, 2016, 10:52:50 av NiklasHansen »
2nd gen 24v Cummins 4wd quad cab
Fass titanium 150 gph, Tst powermax3, Smarty Touch,
ca 40 psi laddtryck

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2275
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Dodge Ram 00 24v Cummins
« Svar #14 skrivet: maj 05, 2016, 10:55:20 »
Profsigt!  8)

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.