C360_2018-08-15-12-55-35-711_org4.jpg
image.jpg
Image00037.jpg
2015-04-11 11.03.54.jpg
IMG_0929.JPG
$(KGrHqF,!n8F!IhHh9zuBQR0F)6zs!~~60_35.JPG

Författare Ämne: Har någon en VCM 2 att hyra/låna ut?  (läst 732 gånger)

Biturbo

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • 2x Jeep Comanche och en F250 SD 7,3 Powerstroke
    • Visa profil
Har någon en VCM 2 att hyra/låna ut?
« skrivet: februari 24, 2018, 10:20:13 »
Min 250 vägrar att starta och närmsta verkstad med en VCM ligger 20 mil bort. :(

Finns det någon mellan Stockholm och Jämtland som har en VCM jag kan hyra/låna för att läsa ut ev. felkoder?
Världsbäst och ödmjuk

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2282
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Har någon en VCM 2 att hyra/låna ut?
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2018, 10:09:04 »
På vilket sett startar den inte. drar den bara runt på starten men inget händer?

Hur var den sist du körde den? La den av då?

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Biturbo

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • 2x Jeep Comanche och en F250 SD 7,3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Har någon en VCM 2 att hyra/låna ut?
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2018, 21:38:50 »
Hej Teo.

Jag parkerade den, sedan vill den inte starta igen.

Jag har mätt alla säkringar och relän (med tanke på kortslutningen i bränslevärmaren) men alla är hela.

Ingen WTS, Ingen motorlampa, ingen vit rök ur avgasröret (så vitt jag kan se) så jag börjar tro att det är PCM:en men det är svårt att kolla utan en VCM. :(

Jag får väl köpa en annars.
Världsbäst och ödmjuk

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2282
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Har någon en VCM 2 att hyra/låna ut?
« Svar #3 skrivet: februari 25, 2018, 23:06:16 »
Kan vara CPS Kam-positionscensorn. Dom brukar kuka ur och då går den inte. Man ska ha en sån extra liggandes i handsfacket samt en 10 mm blocknyckel. Man byter den på två min. Lite konstigt dock att det bara skedde sådär. Har hänt på min en gång under alla år men då klippte den tändningen från och till när man körde.


En annan sak du kan kolla som nästan är pinsamt är oljan. Oljefiltret måste ju dras lite hårdare än vanligt. Jullrar det loss och tömmer ur oljan startar den inte för den måste ha tryck till HPOP för spridarna. Kan vara något annat som släppt ur olja också. Kolla där oljestickan går in i tråget på höger sida. Den ringmuttern kan släppa och då pinkar det ut där. Men dra den inte för hårt bara för mojängen på baksidan är lite klen och drar man sönder den måste man ner med tråget.

I alla fall så kolla oljenivån till att börja med för det är lika bra att bekänna här att min vägrade starta för en 10 år sedan och jag kunde inte haja vad som var fel. En jänkarmeck på Ekerö tog en titt på den och noterade att det saknades 9 liter motorolja. Han fyllde på sen var det bara att köra... Det var filtret som skramlat loss.

 :-[



1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.

Biturbo

  • Junior
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • 2x Jeep Comanche och en F250 SD 7,3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Har någon en VCM 2 att hyra/låna ut?
« Svar #4 skrivet: februari 26, 2018, 13:33:04 »
En CPS är beställd, nu.

Oljan har jag inte kollat men inte sett till några tecken på läckage.

Lätt att kolla iaf och ska således göras!

Tack för tips!

Jag hoppas bara att det inte är för lågt oljetryck annars, så pumpen är dålig.

Men jag vet inte om det skulle påverka WTS och motorlampan.

Så jag tycker det tyder på PCM även om de enligt uppgift ska gå sönder så sällan att det inte händer.
Världsbäst och ödmjuk

Teo

  • Global Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2282
  • F350 -96, 7.3 Powerstroke
    • Visa profil
SV: Har någon en VCM 2 att hyra/låna ut?
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2018, 18:03:19 »
En CPS är beställd, nu.

Oljan har jag inte kollat men inte sett till några tecken på läckage.

Lätt att kolla iaf och ska således göras!

Tack för tips!

Jag hoppas bara att det inte är för lågt oljetryck annars, så pumpen är dålig.

Men jag vet inte om det skulle påverka WTS och motorlampan.

Så jag tycker det tyder på PCM även om de enligt uppgift ska gå sönder så sällan att det inte händer.


Jag kollade inte heller oljan för truquen är för hög och jag är för lat. Kikade under ibland så det inte var en stor pöl och tänkte att då måste det ju va olja i. Men den pumpade ur sig på vägen. Fick aldrig någon motorlampa dock.

Avvakta med PCM till du testat med CPS:en. Och var försiktig med kontaktstycket bara så du inte pajar det samt se till att du inte får in skräp i hålet när den gamla är ur. Sitter bakom vattenpumpen typ.

Small | Large


Kan vara värt att kolla batterierna också så dom inte frusit sönder under en kall natt. Är det för lite mos i dom kommer den inte starta även om den drar runt på starten.

1996 Ford F350, 7.3L Powerstroke, 4X4, 35X12.5 BFG KM2, 9.1 KW Webasto.