IMG_1083.JPG
ImageUploadedByTapatalk1431375196.179339.jpg
image.jpeg
image.jpg
153.jpg
IMG_1640.JPG

Författare Ämne: 6.2 2500 -91  (läst 272 gånger)

Nordin

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
6.2 2500 -91
« skrivet: oktober 31, 2018, 08:52:06 »
Halloj!

Ny här på forumet och ny på pickisar. Ska kika på en 6.2liters 2500 från 1991 i dagarna och skulle behöva lite råd om vad jag ska kolla efter.

Läst att 6.2an är väldigt slö jämfört med 6.5TD men mer driftsäker, stämmer det? Att den är slö gör mig nog inget, har sällan brådis.

Kommer nyttjas som en vanlig bruksbil, till å från dagis, jobb, affär, fiske och endel långturer upp till svärföräldrarna.

Tack på förhand, Daniel

GC

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • 59 Årig Värmlänning.
    • Visa profil
SV: 6.2 2500 -91
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2018, 19:47:04 »
Hej,har polare med ett par 6,2 och han har även kört med 6,2 i impala också.
Han tycker de går ganska bra jämfört med bensin 283 smallblocks motorer,har
ingen erfarenhet själv men kollar också efter en liknande bil.

Har kört bensin 4wd 2500HD -92 som bruksbil i 10 år och fan vet om inte detta var bästa bilen
jag haft men vill ha förlängd hytt nu. Skulle kolla efter rosten , väl synligt ramnummer på
ramen.Slitstarka bilar.

Många menade att 2wd var helt värdelös på vintern men jag hade inga problem vid vid vanlig
vägkörning , kanske för att den var lite tyngre än 1500.Men vill nog helst ha 4wd själv ändå.
GMC Sierra C1500 -83

Nordin

  • Novis
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: 6.2 2500 -91
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2018, 22:15:22 »
Hej,har polare med ett par 6,2 och han har även kört med 6,2 i impala också.
Han tycker de går ganska bra jämfört med bensin 283 smallblocks motorer,har
ingen erfarenhet själv men kollar också efter en liknande bil.

Har kört bensin 4wd 2500HD -92 som bruksbil i 10 år och fan vet om inte detta var bästa bilen
jag haft men vill ha förlängd hytt nu. Skulle kolla efter rosten , väl synligt ramnummer på
ramen.Slitstarka bilar.

Många menade att 2wd var helt värdelös på vintern men jag hade inga problem vid vid vanlig
vägkörning , kanske för att den var lite tyngre än 1500.Men vill nog helst ha 4wd själv ändå.

Hej,har polare med ett par 6,2 och han har även kört med 6,2 i impala också.
Han tycker de går ganska bra jämfört med bensin 283 smallblocks motorer,har
ingen erfarenhet själv men kollar också efter en liknande bil.

Har kört bensin 4wd 2500HD -92 som bruksbil i 10 år och fan vet om inte detta var bästa bilen
jag haft men vill ha förlängd hytt nu. Skulle kolla efter rosten , väl synligt ramnummer på
ramen.Slitstarka bilar.

Många menade att 2wd var helt värdelös på vintern men jag hade inga problem vid vid vanlig
vägkörning , kanske för att den var lite tyngre än 1500.Men vill nog helst ha 4wd själv ändå.

Hej, kul med svar, tack!

Skönt att höra att man inte blir helt utdömd när man kollar efter 6.2or, eller jag kollar ju efter 6.5TD med såklart.

Den jag har i åtanke har gått på väldigt osaltade vägar och har klarat sig bra från rosten, men finns såklart. Är ju en gammal bil också. Ja en 4wd blir det, kan inte tänka mig något annat. Bor i norra delarna av Sverige där vi ofta får rätt mycket snö.
Sen är det trevligt när man är ute och fiskar med.

Tanken är att den ska få ersätta min V70.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk


GC

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • 59 Årig Värmlänning.
    • Visa profil
SV: 6.2 2500 -91
« Svar #3 skrivet: november 01, 2018, 16:59:00 »
En 6,2 duger nog bra åt mej också. Kruxet är väl att hitta nån som snart
blir skattebefriad på närmare håll , har inga möjligheter att åka för långt.
Sen är det bra om inte bilen är för rostig.

Har dålig erfarenhet av GM diesel , har bara diesel i våra traktorer men
kört bensin v8 i olika fordon.
GMC Sierra C1500 -83

Ledwinka

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: 6.2 2500 -91
« Svar #4 skrivet: november 01, 2018, 20:15:20 »
Jag tycker inte att 6.2 är så farligt slö. Jag körde en C20 (2wd alltså) som bruksbil i 7 år innan
jag bytte till en K2500 bensinare. Känns inte som någon större skillnad i drag mellan dem, båda
är ungefär lika trötta  ;D.

Siffernörd som jag är är det lite intressant att dieseln hade 4:10 i bakaxeln och bensinarn 3:73,
det tillsammans med nästan 200 kg lägre tjänstevikt är väl förklaringen till att 6.2:an kändes
lika pigg.

Dock verkar de stryktåliga och håller bra om man byter olja då och då. Vet inte hur långt min
gått då motorn var bytt innan jag köpte den, men jag har en granne som körde 70 000 mil innan
hans 6.2 (87:a utan EGR) gav upp.
Once upon a time in America,
real men drove a Chevy not an Acura
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
'91 Chevrolet K2500, 350TBI
'18 Chevrolet Camaro SS
'16 Land Rover Discovery Sport
'06 Volvo EC20B
'00 Smart Fortwo Cabrio

GC

  • Erfaren
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • 59 Årig Värmlänning.
    • Visa profil
SV: 6.2 2500 -91
« Svar #5 skrivet: november 04, 2018, 08:53:33 »
Hej skriv gärna hur det gick med bilköpet :-)
Höjde tändningen 4 grader på min 350tbi -92 och den blev klart piggare,
inga spiknings tendenser eller nåt,är väl ganska vanligt sätt att få motorn piggare.
GMC Sierra C1500 -83